به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مالک رحمتی روز سه شنبه در شورای اداری استان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز امیدواری کرد: این اقدام هرچه زودتر جامعه عمل بپوشد و شرکت واقعی تشکیل شود چون برای ما شرکتی که بدون دارایی باشد شرکتی کاغذی بیش نیست.

وی قول داد هیچ حرف غیر کارشناسی از سوی آذربایجان شرقی به وزارت اقتصاد ارسال نخواهد شد و ما خواهان مالیاتی هستیم که حق استان است که حدود ۲۵ درصد می‌شود.

رحمتی همچنین به موضوع گردش مالی شرکتهای بزرگ استان در خارج استان اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ که از منابع استان استفاده می‌کنند گردش مالی آنها در خارج استان است و برای ما مورد قبول نیست که از منابع استان استفاده کنند و عایدی برای استان نداشته باشند.

وی از وزیر اقتصاد درخواست کرد تا زمینه‌ای فراهم شود تا گردش مالی همه شرکت‌ها در همان استان اتفاق بیفتد.

استاندار با بیان اینکه جمله رهبر معظم انقلاب در مورد آذربایجان که فرمودند: ” آذربایجان سر ایران است” باید پیوست داشته باشد، گفت: اگر سر حرکت نکند بدن نیز حرکت نمی‌کند و چنانچه استان در شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی توسعه یابد به یقین این به همه ایران خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی همواره در ابعاد سیاسی و اقتصادی سر ایران بوده و اگر انقلاب ۵۷ به پیروزی رسید یک قیام ۲۹ بهمنی در پشت آن بود .

وی با بیان اینکه اگر اقتصاد این استان در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارد به این خاطر است که در ۱۰۰ سال گذشته و در سال ۱۳۴۲ صنعت وارد این استان شد، افزود: متاسفانه مقداری در حفظ و گسترش آن کوتاهی کردیم و در دولت مردمی و جهادی این عقبماندگی جبران خواهد شد.

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: انتظارات مردم استان از شما زیاد است و امیدواریم در دولت سیزدهم به توسعه متوازن برسیم و فرصت های بسیار این استان مغتنم شمرده شود.

رحمتی گفت: اولین فرصت وجود ۲۷۱ کیلومتر مرز است گمرک ما باید فعال شود و شهرک‌های صنعتی در این مسیر مستقر شوند

وی به اجرایی نشدن بسیاری از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: بیشتر این مصوبات به دلیل عدم تخصیص تسهیلات بانکی عملیاتی نشده‌اند.

وی ادامه داد: این مصوبات آنگونه که دولت انتظار داشته عملیاتی نشده است که امیدواریم تا قبل از پایان سال گشایشی در این مورد حاصل شود.

رحمتی افزود: صنعت در استان اساس کار است اما این صنعت که قدمتی تاریخی دارد نیازمند تکنولوژی نو و ماشین آلات جدید است.

وی گفت: ناترازی‌هایی در بخش انرژی در استان وجود دارد که اگر ماشین آلات و تجهیزات نوسازی نشود حتی با ساخت نیروگاه نیز این ناترازی برطرف نخواهد شد.

وی از وزیر اقتصاد کشور تقاضا کرد تا خط اعتباری یا روش تامین مالی جدید برای نوسازی ماشین آلات صنایع استان تخصیص یابد.

سرمایه گذاری بخش خصوصی نیازمند تخصیص منابع بانکی است

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در جریان سفر دوم رئیس جمهور به استان ۲۳۰ همت سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی تعهد شد، گفت: تحقق این میزان سرمایه‌گذاری نیاز به تامین بانکی دارد که انتظارمان از وزارت اقتصاد تخصیص منابع مورد نظر است .

محمد کلامی ادامه داد: با تخصیص رقم‌های پایین، بیشتر واحدهای با پیشرفت بالای ۶۰ درصد استان قابل افتتاح است.

وی همچنین تخصیص ارز برای صنعت کفش را خواستار شد و گفت: تخصیص به موقع ارز موجب حفظ سهمیه کفش تبریز در بازار در آستانه عید خواهد شد.

کلامی با اشاره به اینکه ۹۶ درصد اقتصاد آذربایجان شرقی در دست بخش خصوصی بخش خصوصی است و آذربایجان شرقی از این لحاظ در کشور پیشتاز است و این نشان دهنده حرکت صحیح اقتصاد بر مدار مردم است، خاطرنشان کرد: از مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد ریال طرح آماده شده برای افتتاح در دهه فجر، بخش خصوصی سهم بالایی دارد.

وی افزود: ویژگی دوم اقتصاد آذربایجان شرقی معطوف به بنگاه‌های کوچک است که آسیب پذیری بالایی دارند و نیازمند توجه بیشتر دولت هست.

وی اعلام کرد: آذربایجان شرقی در صدور مجوز توسعه‌، مجوز ایجادی، واحدهای در دست ساخت بالای ۶۰ درصد و ایجاد گلخانه اول کشوری است و در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با جذب ۲۷ میلیون دلار در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

تسهیلات بانک های خصوصی کمتر از ۱۰ درصد منابع است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی هم گفت: میزان تسهیلات بانک های خصوصی کمتر از ۱۰ درصد منابع است که بسیار ناچیز است.

واقف بهروزی با بیان اینکه شورای عالی سرمایه گذاری در استان داریم و باید اختیارات به استان ها واگذار شود، بر جذب سرمایه ایرانی های خارج از کشور تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به فعالیت های گسترده فعالان اقتصادی، تجدید نظر در مورد مشوق های سرمایه گذاری ضروری است، ادامه داد: با این اقدام حجم سرمایه گذاری در کشور و استان افزایش چشم گیری خواهد داشت.

بهروزی از عدم همکاری بانک های خصوصی با سرمایه گذاران استان خبر داد و اظهار کرد: در تسهیلات مالی متاسفانه بانک های خصوصی مقررات بانک مرکزی را رعایت نمی کنند.

۶ تا ۷ درصد صادرات غیر نفتی ایران مربوط به آذربایجان شرقی است

عظمای مدیر کل صمت آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان فعال است ، گفت: ۶ تا ۷ درصد مجموع صادرات غیر نفتی کشور از آذربایجان شرقی صورت می‌گیرد.

وی به تورم حادث شده در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع قدرت نقدینگی واحدها را کاهش داده است.

عظمایی همچنین به تسهیلات تبصره ۱۸ و تقسیم آن به صورت مساوی در بین استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: این رقم برای استانی که از نظر تعداد واحدهای صنعتی جزو چهار استان برتر کشور است ناچیز است.

وی ادامه داد تسهیلات رونق تولید آثاری در استان ایجاد نکرده و از ۲۵۰ پرونده‌ای که برای اعطای تسهیلات معرفی کردیم تاکنون هیچ کدام پرداخت نشده‌اند

عظمای همچنین خواستار تسریع در استرداد ارزش افزوده واحدهای صادراتی شد و گفت: این اقدام می‌تواند موجب افزایش قدرت سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و تولیدی می شود.

منبع: ایرنا