به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز شنبه در گفت و گویی بیان کرد: بر اساس نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای، در این بازه زمانی جوی به نسبت پایدار در استان حاکم می شود و در نتیجه کیفیت هوا و دید افقی در این شهرها کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در برخی نواحی استان احتمال بروز غبار محلی وجود دارد، اظهار کرد: تمام گروه های سنی به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی در این مدت از تردد غیرضروری در فضای آزاد به ویژه مناطق آلوده و مرکز شهر خودداری کنند.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته سراب و ملکان با دمای منفی ۶ درجه و کلیبر با دمای مثبت هشت درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در سردترین زمان به سه درجه زیر صفر رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا