به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، صمد عزیزی در نشست اساتید گروه‌های معارف دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، گفت: بر اساس هماهنگی های ایجاد شده بین وزارت کشور و شورای نگهبان تعداد شعب اخذ رأی برای انتخابات اسفند ماه نسبت به دوره های قبلی افزایش یافته و در برخی اماکن عمومی از جمله‌ پارک‌ها و تفرجگاه‌ها نیز که شهروندان برای تفریح به آنجا مراجعه می‌کنند، امکان دایر کردن شعبه اخذ رأی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخلاف کسانی که معتقدند تنها در هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات باید در این خصوص صحبت کرد، یادآور شد: رهبر انقلاب از همان دیدار نوروزی امسال بر اهمیت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات تاکید کرده‌اند و این روزها نیز در تمام دیدارها از کلیدواژه‌های مهم انتخابات از جمله دعوت مردم به مشارکت در انتخابات استفاده می‌کنند که این موضوع تکلیف و مسئولیت ما را بیشتر می‌کند.

عزیزی به اقدامات انجام شده برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات اشاره و اظهار کرد: تلاش زیادی برای افزایش میزان مشارکت نسبت به دوره‌های قبل انجام شده که از جمله‌ این اقدامات می‌توان به افزودن کارت پایان خدمت، گواهینامه‌ رانندگی و گذرنامه به ملزومات احراز هویت رأی دهندگان علاوه بر کارت ملی و شناسنامه، اشاره کرد که این قانون اول مرداد ماه به تصویب رسید و در ادامه‌ ماده ۱۱ نیز تاکید شده که امکان احراز هویت از راه اثرانگشت و سایر امکانات بیومتریک نیز وجود دارد.

به گفته وی دستگاه‌های احراز هویت ۲ عملیات مهم شامل احراز هویت مراجعه کننده و جلوگیری از دادن رأی توسط فرد تکراری را انجام می‌ دهند.

عزیزی با بیان اینکه تمام تلاش هیات های نظارت در بررسی صلاحیت ثبت‌نام کنندگان این بود که با سعه‌ صدر بیشتر و استفاده از ظرفیت قانون جدید انتخابات، کاری انجام شود که نشاط انتخاباتی بیشتری شود، گفت: اکنون از یکهزار و ۲۰۲ نفر ثبت نام کننده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی صلاحیت ۶۹۳ نفر (حدود ۶۰ درصد) تایید شده و خوشبختانه آمار تایید صلاحیت‌ها در کشور نیز بالا است.

وی گفت‌ وگو با داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها محرز نشده است، را یکی از مهمترین اقدامات شورای نگهبان در استان برشمرد و ادامه داد: یکی از راه‌های تاثیرگذار در بهتر شدن فضا و ذهنیت داوطلبان نسبت به شورای نگهبان، این بود که براساس قانون جدید، هیات نظارت استان مکلف است با داوطلبان صحبت و دفاعیات آن‌ها را استماع کند و اگر نیاز شد، داوطلبان مدارک کتبی خود را نیز به هیأت نظارت تحویل دهند.

عزیزی گفت: ما علاوه بر تحقیقات محلی، از محل زندگی و شغل داوطلبان، اسناد و اطلاعاتی را نیز از مراجع امنیتی دریافت می‌کنیم و در بسیاری از موارد برای جلوگیری از هتک حیثیت افراد، دلایل رد صلاحیت را تنها به خود افراد اعلام می‌کنیم.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی نیز در این نشست، اظهار کرد: رتبه‌ اول در بین مراجع تصمیم‌ساز در جامعه که مورد رجوع آحاد جامعه نیز هستند، به خصوص در موضوعاتی مثل انتخابات به اساتید دانشگاه تعلق دارد که این موضوع نشان دهنده‌ جایگاه بالا و مهم این قشر فرهیخته است.

حجت الاسلام محمد انوری با بیان اینکه دروس معارف جایگاه بی‌نظیری با هدف مشارکت حداکثری در انتخابات دارند، گفت: هیچ کار تربیتی و فرهنگی با کلاس‌های معارف قابل قیاس نبوده و این کلاس‌ها ظرفیت عظیمی است که به برکت خون شهدا و نظام جمهوری اسلامی در اختیار ما قرار گرفته ‌تا بتوانیم از این ظرفیت برای انتقال معارف تربیتی و تربیت نفوس استفاده کنیم و طبیعتا” نقش اساتید دروس معارف در این امر به لحاظ استادی و مرجعیت در تصمیم‌گیری بسیار مهم است.

وی اهمیت انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را مورد تاکید قرار داد و استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاهی را بسیار ضروری دانست.

انوری افزود: ما نباید نقش و رسالت خود را فراموش کنیم و در کنار سرفصل‌های دروس، باید پاسخگوی شبهات دانشجویان نیز باشیم و بخشی از جلسات درس را به انتخابات اختصاص دهیم.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه برابر با یازدهم اسفند برگزار می‌شود.

آذربایجان شرقی با جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارای ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی با ۱۳ حوزه انتخابیه است که پس از استان تهران به همراه استان اصفهان بیشترین تعداد نمایندگان را دارد.

این استان در مجلس خبرگان رهبری نیز پنچ نماینده دارد که صلاحیت تعداد ۶ نفر برای رقابت در این دوره تایید شده است.

منبع: ایرنا