به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: بر اساس آمار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، در این مدت به طور میانگین ۱۱۰ میلی متر بارش در استان روی داده است در حالی که میانگین بارش در سال گذشته در این بازه زمانی حدود ۶۰ میلی متر گزارش شده بود.

وی اظهار کرد: با وجود افزایش بارش در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته، میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت همچنان روند کاهشی دارد ولی از شدت شیب آن کاسته شده است.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان بارش در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۷.۳ درصد معادل ۸.۷ میلی متر کاهش نشان می دهد.

امیدفر، میانگین بارش یک سال کامل آبی استان را حدود ۳۱۱ میلی متر اعلام کرد و ادامه داد: در زمان کنونی حدود ۳۵.۵ درصد از بارش سال آبی استان تامین شده است.

وی یادآور شد: در سال آبی جاری بیشترین میزان بارش در استان از شهرستان مراغه به میزان ۱۴۹.۲ میلی متر و کمترین بارش از شرق دریاچه ارومیه به میزان ۷۷.۱ میلی متر گزارش شده است.

در سال آبی جاری بیشترین میزان بارش در استان از شهرستان مراغه به میزان ۱۴۹.۲ میلی متر و کمترین بارش از شرق دریاچه ارومیه به میزان ۷۷.۱ میلی متر گزارش شده است.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان بارش در مراغه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۰.۵ میلی متر افزایش ولی نسبت به بلندمدت ۵.۴ میلی متر کاهش یافته است و در شرق دریاچه ارومیه نیز نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۳.۵ میلی متر افزایش و نسبت به بلندمدت ۸.۵ میلی متر کاهش نشان می دهد.

امیدفر، با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در تبریز در این بازه زمانی ۱۱۳.۲ میلی متر و در بلندمدت ۱۰۰.۹ میلی متر گزارش شده است، افزود: متوسط بارش در این مدت در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۷.۴ و نسبت به بلندمدت ۱۲.۳ میلی متر افزایش یافته است.

متوسط دمای آذربایجان شرقی ۲.۵ درجه سانتی گراد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به افزایش متوسط دمای استان در سال زراعی جاری، گفت: بر اساس آمار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، متوسط دمای استان در سال زراعی جاری ( از ابتدای مهر تا ۲۶ بهمن) نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۲.۵ درجه و نسبت به بلندمدت ۳.۲ درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

امیدفر، ادامه داد: متوسط دمای آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری ۷.۵ درجه سانتی گراد ثبت شده است در حالی که متوسط دمای استان در این بازه زمانی در سال زراعی گذشته پنج درجه و در بلندمدت ۴.۳ درجه سانتی گراد گزارش شده است.

متوسط دمای آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری ۷.۵ درجه سانتی گراد ثبت شده در حالی که متوسط دمای استان در این بازه زمانی در سال زراعی گذشته پنج درجه و در بلندمدت ۴.۳ درجه سانتی گراد گزارش شده است.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان افزایش دمای استان در سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت مربوط به کلیبر به میزان ۴.۶ درجه سانتی گراد و کمترین میزان افزایش دما مربوط به هریس به میزان ۲.۲ درجه سانتی گراد است.

امیدفر، افزود: میانگین دمای کلیبر و هریس در سال زراعی جاری به ترتیب ۱۰ و ۶.۳ درجه سانتی گراد و در بلندمدت نیز ۵.۴ و ۴.۱ درجه سانتی گراد ثبت شده است.

قویترین سامانه های بارشی ورودی به شمالغرب کشور، منشاء مدیترانه ای دارند

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه عمده سامانه های بارشی ورودی به منطقه شمالغرب کشور و آذربایجان شرقی از سه دریای مدیترانه، سرخ و سیاه سرچشمه می گیرد، گفت: سامانه های بارشی با منشاء دریای مدیترانه که از سمت ترکیه وارد کشور می شوند به علت نزدیکی به این منطقه از نظر عرض جغرافیایی، قویترین و فراوان ترین سامانه های بارشی به این منطقه هستند.

سامانه های بارشی با منشاء دریای مدیترانه که از سمت ترکیه وارد کشور می شوند به علت نزدیکی به این منطقه از نظر عرض جغرافیایی، قویترین و فراوان ترین سامانه های بارشی به این منطقه هستند.

امیدفر، افزود: سامانه های بارشی با منشاء دریای سرخ نیز از منبع رطوبت بالایی برخوردار هستند و عمده اثرگذاری این سامانه ها در جنوب غرب کشور است و به علت عبور از جو کشورهای عربستان و عراق و دوری مسافت، از قدرت این سامانه ها به هنگام ورود به جو محدوده دریاچه ارومیه کاسته می شود.

وی یادآور شد: سامانه های منشاء دریای سیاه بیشتر از مسیر جمهوری آذربایجان عبور می کنند و در برخی مواقع بخشی از امواج آن، شمال غرب کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و بارش های متوسط به پایینی در این منطقه ایجاد می کنند.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه توپوگرافی منطقه و جهت گیری کوه ها نیز در تقویت و تضعیف سامانه های بارشی تاثیرگذار است، گفت: به عنوان نمونه توپوگرافی و جهت گیری کوه های البرز طوری است که مانع عبور رطوبت حاصل از دریاچه خزر به قسمت مرکزی کشور می شود و با نگهداشتن و صعود اجباری توده هوای مرطوب، موجب بارش های مناسب در شمال کشور و محرومیت قسمت مرکزی از سامانه های بارشی این دریاچه می شود.

امیدفر، ادامه داد: توپوگرافی و جهت گیری کوه های سردشت و غرب آذربایجان غربی طوری است که موجب تقویت سامانه های بارشی در قسمت غربی خود و تضعیف این سامانه ها در قسمت شرقی می شود.

وی با بیان اینکه سامانه های پرفشار از عوامل تضعیف جبهه های بارشی هستند، اظهار کرد: سامانه های پرفشار سیبری در این منطقه برعکس عمل کرده و هر وقت از روی دریای خزر به شرق آذربایجان شرقی نفوذ می کنند به علت داشتن رطوبت کافی و دمای پایین در اثر برخورد با توده هوای گرم مدیترانه، به جای تضعیف، موجب تقویت جبهه های بارشی و بارش های شدید در شرق استان به ویژه منطقه ارسباران می شوند.

امیدفر، با اشاره به اینکه سامانه های پرفشار سیبری، رطوبت را از دریاچه خزر و سرما را از منطقه سیبری می گیرند، افزود: بیشتر این سامانه ها در زمستان به شمالغرب کشور نفوذ می کنند ولی در سال جاری تاکنون سامانه پرفشار سیبری به این منطقه نفوذ نکرده است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا