به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سید احسان خاندوزی در نشست سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تولید در دی ماه ۱.۹ درصد و نسبت به آذر ماه امسال ۴.۵ درصد رشد داشته است گفت: دولت با هدف گذاری کنترل نقدینگی کشور به کمترین میزان نرخ رشد نقدینگی تا ۲۵ و دو دهم درصد رسیده است.

وی افزود: در صنعت شیمیایی و فلزات به ترتیب افزایش ۶ و ۹ درصدی داشته ایم اهمیت آن در دی ماه به این است که در فصل سرد سال علی رغم سختی دسترسی به گاز، اما تولید در این بخش رشد داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی بر صدور مجوز‌های صیادی در هرمزگان و دیگر استان‌ها افزود: بعد از ۲۰ سال صدور مجوز صید در استان هرمزگان از انحصار خارج شد و به سهولت در اختیار صیادان قرار گرفت.

خاندوزی گفت: با همکاری استانداری هرمزگان صدور مجوز فقط برای ساحل نشینان و صیادان بدون کاغذبازی و مراجعه حضوری انجام شد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: برای دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر نیز فرآیند ثبت درخواست آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند درخواست خود را برای صید و قایق ثبت کنند. پس از تکمیل لیست این فرآیند برای استان خوزستان هم عملیاتی خواهد شد.

وی در مورد وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزارتخانه‌ها برای عرضه سهام شرکت‌های تابعه نیز گفت: در قانون بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود، اما اینکه اجرایی نشده به دلیل این است که برخی وزارتخانه‌ها سهام شرکت‌های خود را نداده اند.

خاندوزی اضافه کرد: ما اصرار داریم که شرکت‌هایی که به این فهرست می‌آیند، شرکت‌های ارزنده باشند. امیدواریم مخالفت دو وزارتخانه مخالف را مرتفع کنیم. مذاکرات اولیه با وزارتخانه‌های ذی‌ربط و حوزه حقوقی دولت انجام شده و امیدواریم رأی دولت را در این خصوص اخذ کنیم.

قیمت گوشت به زودی متعادل می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص افزایش قیمت گوشت اظهار کرد: دولت دو اقدام مهم در این زمینه را در دستور کار قرار داد؛ وزارت جهاد کشاورزی با تأمین و عرضه کافی خوراک و نهاده‌های دامی به حمایت از تولیدکنندگان و هم‌چنین تعادل‌بخشی به بازار از طریق واردات پرداخت.

وی گفت: امیدواریم برنامه وزارت جهاد کشاورزی در تأمین قیمت‌ها که دغدغه صحیحِ مردم است، به‌زودی به سرانجام برسد.

دنبال افزایش مناطق آزاد جدید نیستیم

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلات پنجشنبه و جمعه و نظر دولت درباره این موضوع گفت: دولت درباره تعطیلات لایحه‌ای را پارسال  به مجلس تقدیم کرد که منتظر جمع بندی مجلس هستیم. قانون هر نظری داشته باشد، تابع قانون خواهیم بود.

وی در مورد مناطق آزاد تصریح کرد: رویکرد دولت افزایش کمی مناطق آزاد نیست. در سال گذشته ۷ منطقه آزاد جدید هم اضافه شده و همین مناطق جدید به جهت اینکه نیازمند طرح‌های تفصیلی بودند شروع به کار آنها ماه‌ها زمان برد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: سیاست ما فعال کردن همین مناطق در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول است که به دلیل تنگ‌نظری برخی دستگاه‌ها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد مشکلاتی ایجاد شده لذا دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره سیاست‌های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال نو، گفت: سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است و از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دغدغه بانک مرکزی کنترل نرخ ارز است تاکید کرد: بانک مرکزی به صورت جدی به مساله افزایش بی ضابطه نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته ورود کرد و در آینده نیز همین سیاست را ادامه خواهد داد چون بی ثباتی در نرخ ارز در هدفگذاری کنترل تورم، کشور را دچار مشکل خواهد کرد. تاکید رئیس‌جمهور نیز بر کنترل این بازار و جلوگیری از افزایش تورم ناشی از آن است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سیاست‌های خودرویی وزارت صمت، واردات خودرو‌های خارجی و نیز کنترل قیمت خودرو و همچنین اظهارات اخیر معاون حمل‌ونقل وزیر صمت، بیان کرد: راهبرد دولت که وزارت صمت آن را پیگیری می‌کند به تعادل رساندن قیمت خودروی داخلی از طریق افزایش تولید و نیز واردات خودروی خارجی است.

خاندوزی  افزود: وزیر صمت وعده داده به زودی مفصلاً درباره سیاست‌های خودرویی صحبت می‌کند. فصل الخطاب راهبرد‌های خودرویی آن چیزیست که در دستور کار دولت است و آنچه وزیر صمت اعلام می‌کند؛ نه آنچه سایر مسئولان مرتبط مصاحبه می‌کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما