به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳ با اشاره به برنامه اصلاح ۸ بانک ناتراز در سال آینده گفت: موضوع را به آنان ابلاغ کرده‌ایم و در صورتی که بانک‌های ناتراز اصلاح نشوند به سمت انحلال، ادغام و یا توقف کار آن بانک‌ها حرکت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برنامه بانک مرکزی حرکت به سمت بانکداری تخصصی است. ازا ین رو سیاستگذار پولی برای تأمین مالی طرح‌های ملی دارای بازدهی بالا، سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و کنترل و مهار تورم از ابزارهای خود در زمان‌های مناسب استفاده می‌کند. اوراق گواهی سپرده خاص یکی از این ابزارها و روش‌های بسیار خوب است که ۲۰۰ همت آن به سرعت توسط متقاضیان خریداری شد و سیاستگذار این روش را با توجه به تشخیص فنی، ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی بر مدار کاهش است و در تلاشیم در این شاخص‌ها به هدف‌های پیش بینی شده دست یابیم. سیاست پولی فعال را برای مهار تورم در دستور کار گرفته‌ایم و حتماً نرخ رشد نقدینگی که متوسط آن از سال ۹۸ تا پارسال ۳۸.۵ درصد بود تا پایان سال ۲۵ درصد هدف‌گذاری خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از مهم‌ترین ویژگی نظام بانکی ایران در حال حاضر گستردگی خدمات بانکی است به گونه‌ای که تقریباً با برخورداری از بالای ۸۹ درصد پوشش جزو بالاترین سطح پوشش درمیان کشورهای منطقه است.

به گفته فرزین در زمینه استفاده از خدمات صنعت پرداخت الکترونیکی یکی از ۵ کشور نخست دنیا هستیم به طوری که درحال حاضر بیش از ۵۰ میلیون از جمعیت ایران دارای کارت بانکی بوده و رتبه ۳۴ دنیا را داریم.

وی ادامه داد: موضوع تورم در اقتصاد ایران، موضوعی تاریخی و مزمن است. در دورهای مختلف عوامل تورم با هم متفاوت بوده است در دهه ۹۰ ناترازی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. منظور از ناترازی، مجموعه‌ای از ناترازی های انبار شده در ترازنامه بانک‌ها و در تعادل بودجه‌ای و بنگاه‌های اقتصادی است.

فرزین اظهار داشت: افزایش بانک‌ها منجر به تشدید فشار تورمی و خلق نقدینگی درون زا در نظام پولی کشور شده است.

این مقام مسئول گفت: در حوزه تنظیم گری بازار، سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافت؛ طلا مهم‌ترین جایگزین ارز است، ما نمی‌توانیم بدون اینکه وارد بازار طلا شویم ارز را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: تلاش ما استفاده از ابزارهای مختلف بازار محور در این مرکز مبادله خواهد بود. ما باید بتوانیم مرکزی داشته باشیم تا برای هدایت بازار و مردم آنها بتوانند مرجع باشند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: خصوص سیاست ارزی، همچنان بانک مرکزی سیاست فعالانه حضور در بازار را ادامه خواهد داد. ما نمی‌توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی توجه باشیم به دلیل اینکه می‌تواند انتظارات تورمی را تشدید کند و با ایجاد اختلال در عرضه کالاهای اساسی عوارض رفاهی و اجتماعی ناگواری برجای گذارد.

منبع: مهر