به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف غفارزاده با بیان اینکه مجموع آب‌های تجدیدپذیر سالانه استان سه میلیارد و ۳۴۷ میلیون مترمکعب است، گفت: این میزان شامل ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از محل آب‌های سطحی و یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون مترمکعب نیز از محل آب‌های زیرزمینی است.

وی ادامه داد: مصرف آب استان از این محل سه میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب معادل ۹۱ درصد در حالی که استاندارد جهانی این رقم ۴۰ درصد است.

غفارزاده ادامه داد: از مجموع آب‌های تجدیدپذیر مصرفی در استان ۸۵ درصد در بخش کشاورزی، ۱۲ درصد در بخش آشامیدنی و سه درصد نیز در بخش صنعت مصرف می‌شود که بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده، به دنبال کاهش پنج درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی هستیم.

وی با بیان اینکه سه حوضه آبریز در استان وجود دارد که بزرگترین آن، حوضه ارومیه با ۴۷ درصد پوشش سطح است گفت: وضعیت فعلی استان در دما و تبخیر افزایشی و در بارش کاهشی است.

غفارزاده در مورد وضعیت ۱۲ سد بزرگ تحت مدیریت استان اظهار کرد: در زمان حاضر تنها ۲۷ درصد از ظرفیت سد‌های بزرگ، پر شده‌است، با این حال وضعیت سد‌های حساسی مانند علویان نسبت به سال قبل ۱۷ درصد بهتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سالانه با کاهش ۳۸ میلیون مترمکعبی در منابع آب زیرزمینی مواجه هستیم، بر برنامه تثبیت آب‌های زیرزمینی با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی تاکید کرد و افزود: بیش از ۲۴ دشت در استان داریم که سه دشت ممنوعه بحرانی، هشت دشت ممنوعه و بقیه دشت آزاد هستند.

غفارزاده افزود: طول رودخانه‌های استان ۲۵ هزار کیلومتر است و ۱۴۱ سد کوچک داریم که رقمی بی‌نظیر در کشور است و به نوبه خود موجب آبادانی و بهره مندی مردم در سراسر استان شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت حلقه آب تبریز گفت: عملیات اجرایی رینگ جنوبی ۲۶ کیلومتری در حال انجام است و ۲ کیلومتر آن باقی مانده است و با اتمام آن، منبع آبرسانی تبریز به چاه‌ها وصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: رینگ ۱۷ کیلومتری شرق به شمال نیز برای اتمام به حدود هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در برنامه قرار داده شده است و ۶ کیلومتر اول آن تا زمان اوج مصرف خردادماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما