به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حبیب عبدلی روز دوشنبه در گفت و گویی بیان کرد: در این بازه زمانی (از ابتدای مهر سال ۱۴۰۲ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ) به طور متوسط حدود ۱۴۲ میلی متر بارش در استان روی داده است در حالی که متوسط بارش در سال گذشته در این مدت ۱۱۷ میلی متر ثبت شده بود.

وی با اشاره به کاهش بارش سال زراعی جاری در مقایسه با بلندمدت در استان، اظهار کرد: متوسط بارش سال زراعی جاری نسبت به متوسط بارش بلند مدت حدود ۱۹ درصد معادل ۳۳.۵ میلی متر کاهش یافته است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، متوسط بارش یک سال کامل زراعی استان را حدود ۳۱۱ میلی متر اعلام کرد و گفت: در زمان کنونی بیش از ۴۵.۷ درصد از بارش سال زراعی استان تامین شده است.
عبدلی، ادامه داد: از ابتدای فصل بهار تا ۱۸ فروردین، ۱۹.۳ میلی متر بارش در استان روی داده که نسبت به بلند مدت ۲۳ درصد معادل ۲۵ میلی متر کاهش یافته است.
وی یادآور شد: در سال زراعی جاری بیشترین میزان بارش در استان از شهرستان ورزقان به میزان ۲۰۱.۵ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان میانه به میزان ۸۱.۲ میلی متر گزارش شده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان بارش در ورزقان نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱۰۴.۶ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۲۰.۴ میلی متر افزایش یافته است و در میانه نیز نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶۵ میلی متر و نسبت به بلند مدت نیز ۱۱۴ میلی متر کاهش نشان می دهد.
عبدلی، با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در تبریز در این بازه زمانی ۱۵۶ میلی متر و در بلند مدت ۱۵۰.۳ میلی متر گزارش شده است، افزود: متوسط بارش در این مدت در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶۱.۹ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۵.۷ میلی متر افزایش یافته است.

متوسط دمای آذربایجان شرقی ۱.۴ درجه سانتی گراد افزایش یافته است

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش متوسط دما در سال زراعی جاری، گفت: متوسط دمای استان در سال زراعی جاری ( از ابتدای مهر سال ۱۴۰۲ تا ۱۸ فروردین امسال) نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته با ۱.۴ درجه افزایش به ۶.۹ درجه سانتی گراد رسید و این میزان دما نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه افزایش یافته است.
عبدلی، ادامه داد: بیشترین میزان افزایش دمای استان در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت مربوط به کلیبر به میزان ۳.۷ درجه سانتی گراد و کمترین میزان افزایش دما مربوط به هریس به میزان ۱.۸ درجه سانتی گراد است.
وی اظهار کرد: میانگین دمای کلیبر و هریس در سال زراعی جاری به ترتیب ۸.۹ و ۵.۷ درجه سانتی گراد و در بلند مدت نیز ۵.۲ و چهار درجه سانتی گراد ثبت شده است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا