به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز پنجشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این سامانه همچنین موجب بروز مه می شود، افزود: فعالیت این سامانه از اواخر روز جمعه شروع شده و تا روز سه شنبه ادامه داشته و در نواحی گرمسیری استان همراه با رگبار و غرش آذرخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه در پی نفوذ این سامانه، دمای هوای استان به صورت نسبی کاهش می یابد، اظهار داشت: این سامانه همچنین موجب وزش باد گاهی تا نسبتا شدید در استان می شود.
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در پی نفوذ این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، کاهش دید و لغزندگی معابر و جاده ها می شود.
امیدفر، با بیان اینکه فعالیت این سامانه در گردنه ها و جاده های کوهستانی به صورت کولاک برف خواهد بود، از مسافران و رانندگان خواست از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و در کنار رعایت نکات ایمنی خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند.
وی انجام اقدامات به موقع در خصوص آبگرفتگی معابر عمومی و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی را خواستار شد.
امیدفر، افزود: در زمان کنونی( ۹ و ۴۵ دقیقه) ملکان با ۸ درجه بالای صفر و کلیبر با صفر درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۵ درجه بالای صفر است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا