به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جواد گوزلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۶۹ قطعه فیل ماهی ماده با میانگین وزنی حدود ۹۰ کیلوگرم در این مرکز نگهداری می‌شود.

وی افزود: در طول هر سال گله ماهیان دوبار از نظر رسیدگی تخمک‌ها برای استحصال خاویار ارزیابی می‌شوند و طبق آخرین سونوگرافی انجام شده اغلب ماهی‌ها در مرحله سوم رسیدگی جنسی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود در بهار سال ۱۴۰۳ آماده استحصال خاویار شوند.

گوزلی گفت: طی مهرماه سال‌جاری یک قطعه ماهی خاویاری از مزرعه فوق‌الذکر با وزن حدود ۹۰ کیلوگرم، طبق نظر دامپزشک و سونوگرافی انجام شده واجد شرایط لازم برای استحصال خاویار تشخیص داده شد و مقدار ۶ کیلوگرم خاویار خالص برای اولین بار از ماهی خاویاری که کل دوره پرورش و رشد آن در داخل استان سپری شده بود به‌دست آمد.

وی ادامه داد: استان آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های پیشرو در زمینه پرورش ماهیان خاویاری است که شروع پرورش ماهیان خاویاری در مزارع استان بخ‌صورت پایلوت همچنین به صورت پرورش در قفس در سد ارسباران از سال ۹۰ در قالب طرح تحقیقی با همکاری مشترک مرکز تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر آغاز شده است.

گوزلی تصریح کرد: در این مزارع در سطحی بالغ بر ۳ هزار و پانصد متر مربع ماهیان خاویاری برای اهداف تولید گوشت و خاویار پرورش می‌یابند.

وی متذکر شد: تعداد ۱۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان شامل ۲ مزرعه در شهرستان جلفا، چهار مزرعه در شهرستان سراب و در شهرستان‌های میانه، شبستر، مرند و خداآفرین هر کدام یک مزرعه احداث شده است که ۲ گونه مهم ماهیان خاویاری با نام‌های سیبری و فیل ماهی در آنها پرورش داده می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌ شرقی  با بیان اینکه شهرستان جلفا به دلیل وجود رودخانه دائمی و پر آب ارس همچنین اقلیم مطلوب، از ظرفیت بالایی در امر پرورش ماهیان سردآبی و خاویاری برخوردار بوده و ماهیان تولیدی در این مزارع از کیفیت بالایی در سطح استان برخوردار است.

گوزلی بیان داشت: امروزه پرورش ماهیان خاویاری به دلیل ارزش غذایی، اقتصادی و بازار پسندی بالا همچنین سرعت رشد و مقاومت بیشتر، امکان پرورش در دماهای بالا و حساسیت کمتر نسبت به عوامل محیطی مورد استقبال آبزی‌پروران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیشرفت‌هایی که امروزه در زمینه آبزی‌پروری در استان مشاهده می‌شود حاصل تلاش و کوشش چند ساله کارشناسان و آبزی‌پروران استان بوده و اکنون با گذشت بیش از سی سال با تلاش و همت بزرگمردان عرصه تولید جزء استان‌های برتر در حوزه شیلات هستیم.

منبع: فارس