به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز یکشنبه در گفت و گویی بیان کرد : بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای، فعالیت متناوب این سامانه بارشی تا شب چهارشنبه در استان ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه از روز سه شنبه دمای هوا استان به صورت محسوس کاهش می یابد، اظهار کرد: فعالیت این سامانه موجب افزایش ابر، وزش باد گاهی به نسبت شدید، بارش برف و باران و مه می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: احتمال لغزندگی و اختلال در تردد جاده های کوهستانی، آبگرفتگی معابر، مه گرفتگی، سقوط بهمن و کولاک برف وجود دارد بنابراین رانندگان، مسافران و کوهنوردان از رفتن به منتاطق مرتفع و کوهستانی پرهیز کنند.

امیدفر، خواستار احتیاط در ترددهای جاده ای به ویژه در مناطق کوهستانی، صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، آمادگی برای نمک پاشی و برف روبی، اطمینان از سلامت فنی خودروها برای رفتن به مناطق کوهستانی و همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی و لباس گرم شد.

وی یادآور شد: با توجه به وزش تندبادهای لحظه ای، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بر این اساس محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده ضروری است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و ربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا