به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علیرضا بایرام زاده روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: امسال تاکنون در حوزه گردشگری خارجی حدود ۸۰ هزار نفر از نقاط مختلف جهان و از قاره های مختلف که ۶۰ کشور را شامل می شود وارد آذربایجان شرقی شده و در شهرهای مختلف این استان اقامت کرده اند.

وی بیشترین تعداد ورودی گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی را مربوط به کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان اعلام و اضافه کرد: گردشگرانی از کشورهای آمریکا، کانادا، کوبا، چین، روسیه، آلمان، فرانسه، لهستان، بلژیک، انگلیس، برزیل و ایتالیا نیز به طور رسمی وارد استان شده و در اماکن اقامتی حداقل ۲ شب را گذرانده اند.

بایرام زاده متوسط اقامت گردشگران خارجی در آذربایجان شرقی را ۲.۷ شب اعلام کرد که بیشتر آنها در هتل ها و مراکز اقامتی تبریز شب های خود را سپری کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه آمارهای مربوط به ورود گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی دقیق و طبق دفاتر ثبت شده هتل است، ادامه داد: به طور قطع آمارهای غیررسمی که از طریق راهداری قابل استناد است، شمار ورودی گردشگران خارجی را فراتر از آمارهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان می دهد.

بایرام زاده تعداد گردشگران داخلی ورودی به آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون را یک میلیون و ۶۳۸ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: این تعداد نیز نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش دارد و بیشتر گردشگران داخلی ورودی به استان را شهروندان تهران، گیلان، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، فارس، آذربایجان غربی و کرمان تشکیل می دهند.

وی درصد اشغال تخت های هتل ها و اماکن اقامتی آذربایجان شرقی در سالجاری را ۹۰ درصد اعلام کرد که از این نظر جزو پنج استان برتر و نخست کشور به شمار می رویم و ارزیابی ها نشان می دهد وضع استان در حوزه یاد شده مناسب پیش می رود.

بایرام زاده مجموع هتل های آذربایجان شرقی را ۸۵ باب با تعداد ۱۳ هزار تخت اعلام کرد که این تعداد تخت در ایام خاص سال مثل نوروز و تعطیلات تابستانی به دلیل حجم زیاد گردشگر ورودی به استان قابل افزایش تا سقف ۳۰ هزار تخت است.

وی پربازدیدترین امکان و جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی از سوی گردشگران داخلی و خارجی را روستای تاریخی کندوان اعلام و اظهار کرد: این روستای بی نظیر به دلیل انتخاب به عنوان روستای جهانی گردشگری در تابستان امسال، روند رو به افزایش پذیرش گردشگر را داشته است که امیدواریم این روند برای ماه ها و هفته های آینده نیز تداوم یابد.

بایرام زاده کلیسای سنت استپانوس در شهرستان جلفا، کاروانسرای خواجه نظر جلفا، جنگل های ارسباران، موزه آذربایجان و خانه موزه شهریار و اماکن دیدنی شهرستان مراغه را از دیگر اماکن پربازدید آذربایجان شرقی در سالجاری بیان کرد.

وی از آذربایجان شرقی جزو معدود استان های کشور یاد کرد که دارای هفت باب هتل پنج ستاره است که چهار مورد آن در تبریز و یک هتل نیز در شهرستان جلفا واقع شده است.

بایرام زاده استقبال بخش خصوصی از ایجاد و مدیریت هتل های مختلف در آذربایجان شرقی را یکی از مزیت های بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس تاکنون سه باب هتل بوتیک بسیار مجهز و در حد هتل های پنج ستاره شامل سرخه ای و اوروسی تبریز و کاروانسرای یام در مرند پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع: ایرنا