به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عابدین خرّم در دیدار با مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، خواستار طراحی الگوی منجر به توسعه برای استقلال مس آذربایجان و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی این صنعت در استان ازجمله احداث مدارس جایگزین کلاس‌های کانکسی و حمایت از تیم تراکتور شد.

وی گفت: انتصاب شما را که تجربه کار در حوزه صنایع معدنی این استان را هم دارید، در راس شرکت ملی مس ایران به فال نیک می‌گیریم.

وی با اشاره به وجود بیشترین دخایر معدنی کشور در آذربایجان شرقی، گفت: مس سونگون از معادن استراتژیک کشور است و اکتشاف و استخراج مس در دیگر نقاط استان هم باید آغاز شود.

وی توسعه هدفمند مس سونگون را مطالبه مردم و مسئولان آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: دیدگاه علمی و میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق عملیاتی کردن شعار سال است و باعث خیز پرشتاب در این مسیر خواهد شد.

وی خواستار آغاز سرمایه‌گذاری برای ایجاد شهرک صنایع پایین دستی مس در محل جانمایی‌شده در ورزقان شد و گفت: توسعه متوازن و اشتغال‌آفرین صنایع معدنی منوط به ایجاد ارزش افزوده است.

استاندار آذربایجان شرقی پای‌بندی جدی به ملاحظات زیست‌محیطی را دیگر مطالبه استان از شرکت مس اعلام کرد و گفت: با اینکه سال‌ها شعار حفظ محیط زیست داده شده اما این موضوع عملیاتی نشده و لازم است درخصوص پیشگیری از تخریب جنگل‌ها و افزودن به فضای جنگلی، دفع اصولی مواد باطله و پساب و همچنین پای‌بندی به قانون در زمینه حقوق دولتی و آلایندگی اقدامات لازم صورت گیرد.

وی به ضرورت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی مس نیز پرداخت و گفت: شایسته نیست شهرستانی که چنین معدن باارزشی را درخود دارد، ۱۰۰ مدرسه کانکسی داشته باشد؛ لذا توافقات قبلی در این زمینه باید به جد اجرا شوند.

خرّم خواستار تعریف الگویی مشخص برای استقلال مس آذربایجان شد و گفت: برخی نگرانی‌های کارشناسی در مورد نظام مالی و وضعیت بورسی مس وجود دارد که باید تدابیر لازم اندیشه شود تا در نهایت استقلال مس به توسعه بینجامد.

وی همچنین اجرای طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت به‌موقع و کامل حق‌وحقوق کارگران مس سونگون را نیز خواستار شد.

استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار به موضوع باشگاه تراکتور تبریز و حمایت از آن نیز پرداخت و گفت: تراکتور تیم معمولی نیست و اگر دنبال سرمایه اجتماعی و نشاط عمومی هستیم باید کار حمایت از این باشگاه را با جدیت و سرعت پیش ببریم.

وی افزود: پیگیری چندماهه ما در این خصوص همچنان ادامه دارد و امیدواریم با حضور جناب‌عالی روند اقدامات سرعت بیشتری بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران نیز در این دیدار با اشاره به شعار اعلامی توسط رهبر انقلاب برای سال ۱۴۰۱ گفت: ماموریت بزرگی که برعهده مدیران بویژه بخش صنعت و تولید گذاشته شده تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند.

علی رستمی گفت: با سابقه دیرینه‌ای که آذربایجان شرقی در صنعت دارد، قابل قبول نیست که مس سونگون صرفا کنسانتره استخراج کرده و بفروشد.

وی، هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کنسانتره در مس سونگون را هدفی بزرگ، اما با توجه به توان مدیریتی و مهندسی شرکت ملی مس قابل دسترس دانست و افزود: برای ایجاد واحد ذوب ۴۰۰ هزار تنی در سونگون برنامه مشخص داریم و تبدیل کنسانتره به کاتد قدم نخست در ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از این محصول باارزش است.

رستمی از عزم و اراده شرکت مس ایران برای توسعه صنایع پایین‌دستی جهت بهره‌مندی کشور و استان از منافع سرشار این معدن خبر داد و تحقق آن را منوط به استفاده از دانش بومی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

وی همچنین از تصمیم‌گیری برای ایجاد مجموعه فنی و مهندسی خاص استخراج و استحصال مس آذربایجان و نیز تبدیل مرکز تحقیقات معدنی دانشگاه تبریز در مرند به آزمایشگاه مرجع معدنی شمال‌غرب کشور خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با اشاره به تجربه موفق انتقال حساب شرکت‌های صنعتی به محل استقرار معادن، دستور تسریع در تمرکز حساب‌های مس سونگون در استان را صادر کرد.

وی در پایان گفت: با تلاش شبانه‌روزی عقب‌افتادگی مس آذربایجان را جبران کرده و امیدواریم در مدت دو تا سه سال شاهد بهره‌برداری از واحد ذوب و تولید کاتد و صنایع پایین دستی باشیم که به‌صورت فصلی گزارش پیشرفت کار را ارائه خواهیم کرد.

در این دیدار معاونان شرکت ملی مس ایران و مدیرعامل مس سونگون و نمایندگان ورزقان و مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی هم حضور داشتند.