به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف جوادزاده متوسط تخلفات صورت گرفته از سوی داروخانه های استان را کمتر از سه درصد اعلام کرد و گفت: از مجموع حدود ۸۰۰ داروخانه فعال آذربایجان شرقی تخلفات بسیار جزئی شامل عدم ارایه فاکتور فروش به مشتری، گران فروشی و در سطح پایین تر عدم فروش در تعداد محدودی از این واحدها مشاهده شده است که به سرعت از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان رسیدگی شده و در پاره ای از موارد پرونده های متشکله به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.
وی از اعزام تیم های نظارتی بر عملکرد داروخانه های استان طی هفته جاری خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر طرح جدید گشت داروخانه های استان با مشارکت تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی آغاز شده است و تا پایان هفته جاری نیز این گشت زنی ها تداوم خواهد داشت.
جوادزاده همچنین فعالیت تیم های مشترک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با بازرسی این دانشگاه جهت نظارت بر عملکرد داروخانه های استان را از دیگر اقدامات مهم در راستای رسیدگی به مشکلات این حوزه دانست و ادامه داد: مدیریت داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بدون هیچ گونه اغماض با تخلفات احتمالی برخورد می کند و به مردم اطمینان می دهیم که کمترین تخلفات را در این حوزه داشته باشیم.
وی نظارت مردمی را مهمترین و بهترین عنصر در بهبود عملکرد داروخانه ها دانست و یادآور شد: مردم استان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف داروخانه ها، موضوع را به صورت حضوری و یا تماس با شماره تلفن ۳۱۷۷۳۲۸۶ و نیز از ساعت ۹ تا ۱۹ از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع دهند تا در سریع ترین زمان ممکن به شکایات آنها رسیدگی شود.
جوادزاده افزایش قیمت انواع دارو طی ماه های اخیر را یکی از موارد مهم طرح شکایت مردم عنوان و اضافه کرد: این افزایش ها طی ماه های اخیر برای انواع دارو از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته است که شاید با قیمت های روی کالا مغایرت داشته باشد که در این رابطه مردم شاید از اطلاع کافی برخوردار نباشند که در در این زمینه ملاک قیمت خرید دارو برای مشتریان نرخ مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که مردم می توانند آن را در سایت معاونت دارو و غذا مشاهده کنند و بر این اساس قیمت های روی برچسب داروها ملاک اصلی به شمار نمی رود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود دارو در آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان ها وضعیت مناسب تری دارد، مصرف بی رویه دارو و انبار آن توسط مردم را یکی از دلایل مهم و اصلی در کمبود دارو بیان و از مردم درخواست کرد تا از هر گونه اقدام برای خرید غیرضروری انواع دارو اجتناب کنند.
جوادزاده جلوگیری از قاچاق و فروش خارج از نسخ پزشکی و در نهایت جلوگیری از مصرف بی رویه دارو را از جمله اهداف مهم طرح دارویار دانست و افزود: به دلیل ارزان بودن اقلام داروئی در ایران طی سال های گذشته شاهد قاچاق به کشورهای عراق و افغانستان بوده ایم و به احتمال بسیار زیاد از این دو کشور داروهای ایرانی به کشورهای ثالث نیز صادر می شد.
در حال حاضر تعداد ۷۹۴ داروخانه فعال در ]ذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد ۴۹۰ داروخانه در کلانشهر تبریز و بقیه در سایر شهرستان های استان فعالند. همچنین از این تعداد، ۱۴۷ داروخانه به صورت شبانه روزی فعالیت دارند که از این جمع نیز ۵۸ داروخانه در سطح شهرستان تبریز فعال است.
در این استان همچنین تعداد ۵۳ شرکت توزیع دارو فعالیت دارد.

منبع: ایرنا