به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف غفارزاده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی ۱۰ سد بزرگ وجود دارد که ۴۲ درصد از مخزن این سدها پُر و ۵۸ درصد از ظرفیت‌شان خالی است.

وی افزود: امید داریم تا با بارش‌های روزهای آتی از سال آبی، این میزان از کمبود مخازن سدها را جبران کنیم و حداقل به ۷۰ یا ۸۰ درصد برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به سه سد مهم و تأثیرگذار از لحاظ شُرب اعم از سد علویان، نهند، ستارخان اشاره کرد و گفت: سد علویان، آب شرب شهرستان مراغه، سد نهند، ۲۰ درصد از آب شهر تبریز و سد ستارخان نیز آب شهرستان اهر را تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: البته سد بوکان در آذربایجان‌غربی نیز ۶۰ درصد از آب شُرب تبریز را تأمین می‌کند.

غفارزاده در توضیح وضعیت سدهای مهم استان گفت: در سد علویان وضعیت نسبت به سال قبل با منفی ۱۶ درصد روبرو بود که باید با مدیریت این میزان را جبران کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه سد نهند دقیقاً در نقطه کم بارش سال آبی جاری قرار گرفت، ادامه داد: این سد ۶۳ درصد نسبت به سال قبل کمتر است. سال گذشته، ۱۰ میلیون مترمکعب آب در وجود داشت، الان در حدود سه میلیون و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در سد وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به تحقق وعده وزیر نیرو در خصوص تأمین آب شرب شهرستان میانه گفت: در روزهای آینده آب شرب میانه از سد گرمی چای به صورت اضطراری تأمین خواهد شد.

وی در توضیح وضعیت سد ستارخان گفت: این سد ۲۸ درصد نسبت به سال قبل عقب است که البته تأمین آب شرب و حفظ باغات در این منطقه برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است که باید با مدیریت لازم انجام گیرد.

غفارزاده با تاکید بر اینکه وضعیت سد بوکان مناسب بوده و هیچ کمبودی نسبت به سال گذشته وجود ندارد، ادامه داد: ۵ درصد اضافه افزایش مصرف سالانه را نیز با حفر چاه‌های جدید در نظر گرفته‌ایم.

منبع: مهر