به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، وحید مجیدی روز شنبه در آیین گرامیداشت هفته سلامت و تجلیل از فعالان و مراکز طرف قرارداد این بیمه در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: ۲۴۹ هزار و ۱۲۰ نفر از کارمندان دولت، ۱۱۸ هزار و ۷۴۵ نفر از اقشار مختلف، یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۷۷۹ نفر از روستاییان و ۵۴۰ هزار و ۸۳۰ نفر از طریق بیمه ایرانیان زیر پوشش این بیمه هستند.

وی با بیان اینکه دهک یک تا پنج جامعه بدون پرداخت ریالی و از سوی دولت زیر پوشش بیمه سلامت هستند گفت: دهک های ششم تا دهم نیز به ترتیب پرداخت ۲۰، ۳۰، ۴۰، پنجاه و ۱۰۰ درصد حق بیمه از خدمات این بیمه برخودار می شوند.

مجیدی به طرح پزشک خانوار روستایی و شهری بیمه سلامت نیز اشاره کرد و افزود: ۱۴۸ هزار و ۷۱۱ نفر از روستاییان آذربایجان شرقی از طریق ۲۳۷ مرکز، ۷۴۹ مراقب سلامت و ۱۹ کارشناس زیر پوشش اند ضمن اینکه ۳۱۸ هزار و ۶۸۹ نفر از شهروندان از طریق ۲۳۶ پزشک از خدمات بهره مند هستند.

وی به اقدامات این بیمه در زمینه حمایت از جوانی خانواده و فرزندآوری اشاره کرد و گفت: بیمه سلامت استان ۹۰ درصد هزینه های ناباروری در بیمارستان های دولتی و ۷۰ درصد بیمارستان های خصوصی را در حوزه درمان زوجین و ناباروری پرداخت می کند.

مجیدی تعداد زوجین نابارور نشان شده استان را چهار هزار و ۳۸ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد سه هزار و ۶۷ نفر معادل ۸۹ درصد زن و ۴۳۱ نفر معادل ۱۱ درصد مرد هستند.

وی جمع هزینه های پرداختی در این زمینه را ۲۶۸ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۵۵ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال از این هزینه به صورت سربستری، ۱۳۸ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال به صورت الکترونیک و ۷۴ هزار و ۶۸۹ میلیارد ریال به صورت متفرقه به زوجین نابارور پرداخت شده است.

مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با بیان اینکه تعداد موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت در استان چهار هزار و ۳۹۹ موسسه است، گفت: ۵۶۱ موسسه بیمه گذار نیز در استان وجود دارد که از طریق این موسسات، یک هزار و ۲۷۰ سالمند بدون هر نوع بیمه شناسایی و بیمه شده اند.

مجیدی به میزان پرداختی هزینه های درمان از سوی این بیمه در سال گذشته و نیمه نخست امسال اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۰ هزار و ۱۷۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال هزینه درمانی به هشت میلیون و ۴۹۲ هزار و ۸۰۰ مراجعه کننده پرداخت شدسال گذشته ۲۰ هزار و ۱۷۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال هزینه درمانی به هشت میلیون و ۴۹۲ هزار و ۸۰۰ مراجعه کننده پرداخت شده که این رقم در نیمه نخست امسال به ۱۴ هزار و ۳۶۶ میلیارد و ۳۹۶ میلیون ریال برای چهار میلیون و ۳۷۸ هزار و ۴۹۹ نفر مراجعه کننده رسیده است.

وی به آمار بیماران خاص و پرداختی این بیمه در بازه زمانی اول آبان ۱۴۰۱ تا اول مهر ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: ۵۱ بیماری از ۱۰۷ نوع بیماری خاص در بیمه سلامت نشان دار شده اند و ۵۸ هزار و ۵۷۸ نفر از بیماران خاص و صعب العلاج در استان در حال حاضر زیرپوشش بیمه سلامت هستند.

وی ادامه داد: این افراد در این بازه زمانی ۱۸۴ هزار بار به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که نتیجه آن پرداخت ۵۰۷ میلیارد و ۷۶۵ میلیون ریال هزینه درمانی به این مراکز و بیماران بوده است.

مدیر بیمه سلامت استان همچنین از صرفه جویی ۱۵ میلیون دفترچه درمان در آذربایجان شرقی در نتیجه اجرای نسخه الکترونیکی خبرداد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰ میلیون و ۵۲۶ هزار نسخه الکترونیکی برای افراد زیر پوشش این بیمه در استان صادر شده که گام بزرگی در حفظ درختان و محیط زیست است.

مجیدی به توسعه زیرساخت های این بیمه در استان نیز اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۳۹۳، تنها سه ساختمان ملکی در اختیار این بیمه بود اما در حال حاضر تنها سه شهرستان استان بدون ساختمان ملکی هستند که اقدام لازم در این زمینه نیز انجام شده تا شهروندان و هم استانی ها به راحتی به خدمات این بیمه دسترسی داشته باشند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: افرادی که پوشش بیمه دارند و از خدمات انواع بیمه ها برخوردارند نگرانی کمتری نسبت به سایر افراد دارند و بیمه به عنوان چتر حمایتی و سپری در مقابل انواع تنگاناها عمل می کند.

محمد اسداللهی اضافه کرد: هزینه های متعدد بیمه ای از قبیل دارو و درمان با تورم دستخوش تغییرات بسیاری شده و اگر فرد فاقد بیمه نباشد هزینه های بالایی را باید تحمل کند و این هزینه ها برای دهک های پایین جامعه بسیار گزاف است.

وی به اقدام مهم دولت سیزدهم در زمینه افزایش پوشش بیمه ای افراد جامعه اشاره کرد و گفت: حمایت های بیمه ای از زوجین نابارور و بیماران صعب العلاج و همچنین بیماران خاص در این دولت اتفاق افتاد که به رغم هزینه های بالا، دولت آن را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه مقوله سلامت افراد جامعه بسیار مهم است و حاکمیت وظیفه تامین آن را دارد، اظهار کرد: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که باید ادامه داشته باشد.

اسداللهی همچنین بر قطع ارتباط مالی بیمار با درمانگر در مراکز بیماری تاکید کرد و گفت: تمام ارتباط مالی باید از سوی سازمان های بیمه انجام شود.

منبع: ایرنا