به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی مینویی روز پنجشنبه در گفت و گویی با اشاره به پیش بینی های اداره کل هواشناسی، بیان کرد: فعالیت این سامانه بارشی از امروز در سطح استان شروع می شود و تا شب شنبه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: فعالیت این سامانه موجب بارش باران و در نواحی سردسیر و ارتفاعات استان بارش برف و بروز مه و وزش باد گاهی شدید به ویژه در روز شنبه می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: به دنبال بارش برف و باران، احتمال اختلال در تردد خودروها، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب، مه گرفتگی، غرش آذرخش و بارش تگرگ وجود دارد.

مینویی، ادامه داد: با توجه به رخداد تندبادهای لحظه ای، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه های سبک و خیزش گرد و خاک وجود دارد بنابراین ضروری است اقدامات پیشگیرانه در این موارد انجام شود.

وی خواستار احتیاط در ترددهای جاده ای به ویژه در نواحی کوهستانی، عدم اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل ها، لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت کوهنوردی، محکم کردن سازه های سبک، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی شد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به شمار می رود.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا