به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: توزیع و خرید و فروش قرص برنج در سم فروشی‌های سموم دفع آفات نباتی، ممنوع و فروشندگان این سموم علاوه بر پلمپ فروشگاه و ابطال پروانه فعالیت سم فروشی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

اسماعیل الهیاری در جلسه آموزشی سواد سلامت روان و پیشگیری و مراقبت از خودکشی که برای کارشناسان کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و سم فروشی‌های مجاز در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان برگزار شد گفت: سم فسفید آلومینیوم (قرص برنج) یک کالای قاچاق بوده بنابراین عرضه آن توسط فروشنده‌های سموم کشاورزی ممنوع و دارای مجازات است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند افزود: برای پیشگیری از آفت‌زدگی غلات و حبوبات در انبار‌ها و منازل، لازم است بجای استفاده از قرص برنج که بسیار سمی و کشنده است، از سیر و نمک که کاملاً بی‌خطر است استفاده شود.

الهیاری با بیان اینکه تنفس گاز متصاعد شده از قرص برنج می‌تواند منجر به مرگ شود گفت: به رغم حذف سم قرص برنج از فهرست رسمی سموم مجاز کشور و ممنوعیت عرضه قرص برنج در سم فروشی‌ها، این سم توسط قاچاقچیان به کشور وارد می‌شود لذا هموطنان گرامی از خرید قرص برنج قاچاق و نگهداری و مصرف آن در منزل که باعث به خطر انداختن جان‌عزیزانشان خواهد شد خودداری کنند.

وی ادامه داد: خاصیت سمی این محصول به علت متصاعد شدن گاز فسفین بوده و مواجهه با این ماده سمی چه به صورت عمدی (از راه خوردن قرص برنج) و چه به صورت اتفاقی (استنشاق گاز متصاعد شده از قرص برنج) در انسان، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به اندام‌های حیاتی مانند قلب، کلیه‌ها، کبد و ریه وارد می‌آورد. در صورت بلع آلومینیوم فسفید بیمار را وادار به استفراغ نکنید و همه بیماران مشکوک باید سریعاً به اورژانس ارجاع داده شوند و حداقل ۸-۶ ساعت تحت نظر پزشک معالج باشد.

وی اظهار کرد: آنچه در توان سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان بوده، بازرسی‌هایی است که معمولاً توسط کارشناسان حفظ نباتات و بازرسین اداره صمت، شبکه بهداشت و… به‌صورت گشت مشترک و انفرادی، هفتگی و ماهانه از سم فروشی‌های مجاز شهرستان صورت می‌گیرد و تاکنون هیچ موردی مبنی بر فروش، نگهداری در داروخانه‌های گیاه‌پزشکی و سم فروشی‌های مجاز مشاهده نشده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما