به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف غفارزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: «قیز قلعه‌سی» به طول ۸۶۴ متر و قابلیت تنظیم ۲ میلیارد متر مکعب آب سد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده، دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: چهار پروژه آماده بهره‌برداری شامل سد قیز قلعه‌سی، مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی شمالی، شبکه صومعه علیا و پمپاژ کلاله و دارانا است.

وی با بیان اینکه پروژه سد قیز قلعه سی از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول آن ۸۶۴ و ارتفاع آن ۳۷ متر است، گفت: این سد با قابلیت تنظیم دو میلیارد مترمکعب و با هدف تأمین آب شبکه آبرسانی خدا آفرین و اراضی پایین‌دست آذربایجان شرقی، اردبیل و تولید برق احداث شده که بهره‌برداری از این سد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مشترک بوده و ساخت و اجرای این پروژه نیز کاملا به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.

به گفته غفارزاده، سد تنظیمی قیزقلعه‌سی در فاصله ۱۲کیلومتری پایین دست سد خداآفرین قرار دارد و هدف آن تنظیم،انحراف وانتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین همچنین تولید برق به میزان ۴۰مگاوات با ظرفیت تولید ۱۳۵گیگا وات ساعت در سال است.

وی خاطرنشان کرد: فاز تکمیلی مخزن هزار مترمکعبی (مخزن ۵٠ هزار مترمکعبی شمالی) به همراه خط انتقال ١٠ کیلومتری با لوله فولادی به قطر ١۶٠٠ میلی‌متر با هدف ارتقا و بهبود کیفیت آب شرب و افزایش بهبود توزیع آب کلانشهر تبریز از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری در دهه فجر امسال است.

وی همچنین ادامه داد: پروژه پمپاژ کلاله و دارانا نیز در محدوده ۱۱۵ کیلومتری شهر کلیبر و در کناره رودخانه مرزی ارس واقع شده که با اجرای این پروژه ۱۵۰ لیتر برثانیه از ارس برای اراضی کلاله و دارانا تخصیص داده خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در پایان با اشاره به پروژه شبکه پایاب صومعه علیا گفت: این پروژه در ۴۵ کیلومتری شهرستان میانه با هدف آبیاری حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه بصورت تحت فشار و رساندن آب تا ابتدای اراضی پایاب احداث شده است.

«قیز قلعه‌سی» سد مشترک ایران و جمهوری آذربایجان روی رودخانه ارس

براساس این گزارش، سد تنظیمی و انحرافی قیزقلعه سی در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع  شده، طول تاج  آن ۸۶۴ متر، ارتفاع  از پی ۳۷ متر و گنجایش مخزن آن ۶۲ میلیون  مترمکعب است.

تامین حقابه ایران به مقدار یک میلیارد مترمکعب در سال از رودخانه مرزی ارس، آبرسانی تحت فشار به ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد در آذربایجان شرقی و تامین آب شبکه پایاب اردبیل به وسعت ۶۲ هزار هکتار از جمله اهداف احداث سد قیزقلعه سی است.

همچنین قرار است سالانه ۴۰ مگاوات برق با احداث نیروگاه در محل سد  تولید و به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشورمان کمک کند.

بهره برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه سی موجب آبیاری ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این ۲ استان خواهد شد.

منبع: فارس