به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ناصر منصوری کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: از امروز با ورود سیستم جدید بارشی به استان، وزش باد شدید آغاز شده و این وضعیت فردا شدت بیشتری به خود می گیرد که همراه با بارش باران در مناطق گرمسیری و بارش برف در مناطق سردسیری خواهد بود.

وی با بیان اینکه سرعت تندباد لحظه ای امروز در مناطق مختلف استان به ویژه تبریز ۹ تا ۱۸ متر بر ثانیه متغییر بود، اظهار داشت: از بعد از ظهر امروز و فردا در مناطق مختلف استان بر شدت باد افزوده می شود.

 کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از فردا  دمای هوای استان کاهش می یابد که این کاهش روزهای پنجشنبه و جمعه به صورت محسوس بوده و بین پنج تا ۱۲ درجه سانتی گراد هوا نسبت به امروز سردتر می شود.

منصوری با بیان اینکه سامانه بارشی تا روز شنبه در استان فعال خواهد بود، ادامه داد: از بعد از ظهر یکشنبه این سامانه استان را ترک می کند و وضعیت پایداری بر جو استان حاکم می شود.

وی یادآوری کرد: در ۲۴ ساعت گذشته جلفا با ۲۱ درجه سانتی گراد بالای صفر گرمترین و هشترود با یک درجه سانتی گراد زیر صفر سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز در گرمترین زمان به ۱۴ درجه بالای صفر و در سردترین زمان به ۳ درجه بالای صفر رسید.

منصوری، افزود: دمای فعلی تبریز ( ۱۴ و ۳۰ دقیقه) ۱۸ درجه سانتی گراد بالای صفر بوده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت پنج درجه افزایش یافته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا