به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس بابک رضی منش در دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان تبریز با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی جزو اولویت ها و برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید است، گفت: کارگروه مدیریت پسماند به منظور سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت بر مدیریت اجرایی و ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها تشکیل می گردد که بایستی همه دستگاه های عضو آن مصوبات را با جدیت تمام مورد توجه و پیگیری قرار دهند.

وی به ضرورت تدوین طرح جامع مدیریت جامع کلانشهر تبریز با رویکرد کاهش تولید و افزایش ظرفیت بازیافت پسماندها اشاره کرد و گفت: برابر ماده ۴ آئین نامه اجرایی مدیریت پسماند باید تا امروز همه پسماندهای عادی به صورت تفکیک شده جمع آوری می شدند که باید در این راستا تلاش مضاعف نماییم.

معاون فرماندار تبریز تنها راه رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه را برنامه محور بودن و حرکت بر مبنای عقلانیت و تدبیر دانست و گفت: برنامه پنج ساله شهرداری ها و دهیاری ها باید به عنوان خط مشی حرکت به سمت توسعه پایدار باشد و میزان عمل و تحقق آن بطور مستمر توسط شوراهای اسلامی شهر و روستا رصد و پایش شود.

مهندس رضی منش در ادامه افزود: امروز می توان به کمک تکنولوژی و مدیریت صحیح بازیافت زباله و بازگردان آن به چرخه طبیعی یک تهدید بزرگ را به فرصت تبدیل نمود که بنابراین در این میان بایستی توجه به طرح تفکیک زباله از مبدا و تولید کمپوست و برنامه ریزی برای افزایش سهم آن از کل زباله خشک توسط شهرداری با جدیت تمام پیگیری شود.

وی همچنین با بیان اینکه مطالعه و بررسی دقیق جهت مکان یابی محل های دفن زباله و نخاله های ساختمانی اهمیت بسیاری دارد، گفت: بایستی مکان یابی و واگذاری سریع محل دفن نخاله های ساختمانی جز اولویت های کارگروه مدیریت پسماند قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تبریز، آموزش، فرهنگ سازی، لزوم مشارکت مردمی و فعالیت تشکل های مردم نهاد و سمن ها را یکی از اساسی ترین راههای کاهش معضلات زیست محیطی و مدیریت صحیح آن دانست و گفت: باید همه مسئولین تلاش نمایند تا موضوع حفاظت از محیط زیست به فرهنگ عمومی و یک گفتمان مشترک در کشور تبدیل شود.