به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محمدحسین صومی در گفت‌وگوی ویژه خبری، با بیان این‌ که وزارت بهداشت و درمان تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است، اظهار کرد: سیاست ستاد ملی مقابله با کرونا این است که هر چه زودتر بتوانیم به حالت عادی بازگردیم اما این امر به معنای مختل کردن فعالیت‌های مجازی در شرایط کنونی و برگزاری حضوری کلاس‌ها نیست.
وی افزود: فراهم ساختن شرایط برای آغاز حضوری کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها وظیفه ما است و حتما هم باید انجام بگیرد اما برای این امر یکسری تمهیداتی لازم است تا دانش آموزان با سلامت کامل بتوانند درس بخوانند و این دوران را با کمترین عارضه پشت سر بگذاریم.
وی ادامه داد: کلاس‌های دانشگاهی زیر مجموعه وزارت بهداشت به صورت حضوری و مجازی آغاز شده و این نهاد از آغاز سال تحصیلی سایر بخش‌ها نیز حمایت می‌کند. دوره کارورزی رشته‌های علوم پزشکی در هیچ یک از روزهای شیوع کرونا تعطیل نبود و دوره کارآموزی نیز فقط در لحظات خاص تعطیل شده و کلاس‌های تئوری به صورت مجازی برگزار شده است.
صومی با تاکید بر این‌که ایمنی جمعی در مقابل کرونا به واکسیناسیون همگانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد، گفت: واکسیناسیون معلمان و عوامل اجرایی مدارس استان از هفته‌های گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از ۹۵ درصد معلمان و مجموعه عوامل مدارس استان دز اول خود را دریافت کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: برای تامین ایمنی در مدارس بایستی سه گروه دانش آموزان، خانواده‌ها و معلمان واکسینه شوند و در صورت وجود مشکل در یکی از این قسمت‌ها، ویروس انتشار خواهد یافت.
وی با اشاره به واکسیناسیون ۶۵ درصدی افراد بالای ۱۸ سال استان، اظهار کرد: روند واکسیناسیون کرونایی در استان در روزهای اخیر کند شده و مردم کمتر به مراکز مراجعه می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به کاهش تحرک دانش آموزان در دوران کرونا، گفت: دانش آموزان ایرانی پیش از دوران کرونا نیز به خاطر تماشای تلویزیون، کار با رایانه و …‌ کم تحرکی داشتند اما در دوران کرونا با اجرای قرنطینه و آموزش‌های مجازی و تلویزیونی و تعطیلی فضاهای تفریحی، این امر تشدید یافته و چاقی در بین کودکان بیشتر شده است.
وی با بیان این‌که دانش آموزان علاوه بر مسائل جسمی با مسائل روحی نیز رو به رو شده‌اند، گفت: در این راستا بسته‌ای از سوی وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش تدوین شده و اکنون در حال نهایی شدن است تا پس از ایجاد ایمنی در بین دانش آموزان و خانواده‌ها و بازگشایی مدارس، وضعیت چاقی کودکان اصلاح شود.
وی متذکر شد: در دوران کرونا، برخی توصیه‌های اشتباه از سوی افراد غیرعلمی برای مصرف یا عدم مصرف مواد غذایی مطرح شده و تفکری ایجاد شد که خوردن بیشتر غذا، از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند، در حالی که اینگونه نیست و این موارد بر افزایش وزن کودکان و سایر عموم افراد تاثیر داشته است.
صومی در ادامه با اشاره به شروع فصل شیوع آنفلوانزا، گفت: سال گذشته با رعایت روش‌های پیشگیری و اصولی مقابله با آنفلوآنزا که به خاطر کرونا انجام گرفت، تنها یک مورد ابتلا به آنفلوانزا گزارش شد اما با توجه به این‌که شیوع این بیماری به صورت دوره‌ای بوده و در سال ۹۸، شیوع بالا و در سال ۹۹ شیوع کمتری داشته امسال پیش بینی می‌شود که نسبت به سال گذشته با گسترش ابتلا به آنفلوانزا در استان رو به رو شویم.
وی با بیان این‌که کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شانس ابتلای افراد به آنفلوانزا افزایش می‌یابد، افزود: واکسن آنفلوآنزا به اندازه کافی به دستمان رسیده و هرکسی که مایل باشد می‌تواند آن را دریافت کند. تحلیل ما این است که امسال به دلیل رعایت کم و بیش پروتکل‌ها چندان از ناحیه آنفلوانزا ضربه نخواهیم خورد.
وی در ادامه با تاکید بر حضور افراد زیر ۱۸ سال برای دریافت واکسن کرونا، گفت: واکسن قطعی برای زیر ۱۷ سال قطعی نشده و به زودی اعلام خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: دریافت واکسن کرونا برای مردم اجباری نیست اما زمانی که درصد واکسیناسیون جمعیت به ۸۰ برسد، افرادی می‌توانند وارد جامعه شده و از خدمات استفاده کنند که یا واکسن زده و سالم باشند و یا تست PCR منفی داشته باشند که برای این امر بایستی هر هفته چهار بار ازمایش بدهند.
وی در خصوص آخرین وضعیت کرونایی استان، افزود: اکنون بیش از ۱۷۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نشان از روند نزولی کرونای استان است. فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا نیز به طور متوسط به ۲۵ نفر رسیده است.

منبع: ایسنا