به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی دولتی‌مهر در خصوص میزان بارندگی‌های سال جاری اظهار کرد: در سال جاری تا تاریخ پانزدهم آبان ۱۴۰۰ متوسط بارش استان ما ۲۶ میلی‌متر بود که همچنین میزان بارش‌ها در زمان مشابه سال گذشته ۱۸میلی‌متر و زمان مشابه بلند مدت ۳۶ میلی‌متر گزارش شده است و طبق بررسی‌ها متوسط بارش استان نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش بارش‌ها نسبت به بلند مدت در اهر با ۶۰ درصد، ورزقان ۵۵ درصد، جلفا و هریس ۵۰ درصد و مرند ۴۴ درصد گزارش شده است.

وی افزود: عجب شیر ۲۶ درصد و آذرشهر ۱۱ درصد افزایش بارش، شهرهای اسکو، بستان آباد و بناب بین ۵ تا ۱۰ درصد و سایر مناطق استان نیز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد با کاهش بارش مواجه بودند و در سراب و شرق دریاچه ارومیه بارش در حد نرمال ثبت شده است.

دولتی‌مهر بیان کرد: متوسط بارش سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما شهرهای اهر، مرند و ورزقان بیش از ۵۰ درصد با کاهش بارش مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی گذشته یعنی از یک مهر ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، بیشترین بارش‌ها در عجب‌شیر، مراغه، ملکان، هشترود، چاراویماق و میانه بود و همچنین در آذرشهر، اهر و بستان آباد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در سایر مناطق تا ۳۰ درصد کاهش گزارش شده است.

وی گفت: در سال زراعی گذشته ۲۳۸ میلی‌لیتر بارش داشتیم که نسبت به سال ۹۸ که ۳۲۸ میلیمتر بود، ۲۷ درصد و نسبت به بلند مدت که ۳۲۰ میلی‌متر بود، ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی در رابطه با میزان بارش‌ها در تبریز بیان کرد: در سال جاری ۱۸ میلی‌متر بارش در شهر تبریز گزارش شده است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۱ میلی‌متر و بلند مدت ۲۶ میلی‌متر بود و نسبت به سال گذشته افزایش و  نسبت به بلند مدت نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: بیشترین بارش‌های سال جاری در آذرشهر با ۲۷ میلی‌متر بارش گزارش شده است که نسبت سال گذشته ۳۱ میلی‌متر و  بلند مدت ۲۳ میلی‌متر بود.

وی در پایان تاکید کرد: براساس خروجی مدل‌های جهانی پیش آگاهی‌های جوی در آبان ماه سال جاری بارش‌ کمتر از نرمال و در ماه‌های آذر و دی بارش‌نرمال پیش‌بینی شده است.

منبع: ایسنا