به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ابوالقاسم سلطانی در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی بزرگراه اهر- مشگین‌شهر به‌ خوبی پیش می‌رود، اظهار داشت: پیمانکار قبلی پروژه بزرگراه اهر- مشگین‌شهر با ۸ درصد پیشرفت فیزیکی نتوانست پروژه را آنطور که باید و شاید پیش ببرد به همین جهت پیمانکار خلع‌ید شد و پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی افزود: قرارداد اولیه وزارت راه و شهرسازی با قرارگاه خاتم الانبیا ۲۰ کیلومتر از جاده اهر-مشگین‌شهر با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی بوده که در حال حاضر ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع ۳۵ کیلومتر طول مسافت پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر تا آخرین نقطه از حوزه استحفاظی آذربایجان‌شرقی است.

وی بابیان این‌که پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر می‌بایست از چندین سال گذشته عملیاتی می‌شد، گفت: پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر ابتدا از طرف استان اردبیل شروع شده بود، اما در سال ۹۷ با پیگیری‌های انجام شده از وزارت راه و شهرسازی قرار شد تا پروژه از طرف حوزه استحفاظی آذربایجان‌شرقی نیز اجرایی شود معمولاً در پروژه‌های دو یا سه استانی از آذربایجان‌شرقی شروع نمی‌کنند، به هر حال پیگیری نماینده مردم اهر نیز در تعیین تکلیف پیمانکار مؤثر بود.

سلطانی با اعلام رضایت از عملکرد قرارگاه خاتم الانبیا در احداث پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر در فصل زمستان تصریح کرد: با مساعد شدن شرایط جوی و اگر منابع مالی در موعد مقرر به پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر تزریق شود، این در حالی است که ما برای تأمین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از بانک‌ها اقدام کرده‌ایم با این حال بانک‌ها علاقه‌ی چندانی به تأمین مالی پروژه‌های راه‌سازی نشان نمی‌دهند؛ قطعاً در صورت تأمین منابع مالی در سال‌های آینده شاهد تسریع در روند احداث این پروژه خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که در سفر معاون وزیر راه به اهر قرار بود کمربندی شرقی اهر نیز تعیین تکلیف و اجرایی شود این مصوبه به کجا رسید؟ گفت: احداث کمربندی شرقی اهر جزو پروژه‌های اولویت‌دار است، ما هم با وزارت راه و شهرسازی مکاتبات مختلفی در این زمینه انجام داده‌ایم ولی تابه‌حال نتیجه‌ای از اینکه کمربندی شرقی اهر احداث شود دریافت نکرده‌ایم به‌طوری‌که کمربندی شرقی اهر را در لیست پروژه‌های اولویت‌دار آذربایجان‌شرقی برای سفر رئیس‌جمهور قید کرده‌ایم تا در صورت حصول نتیجه و موافقت با احداث این پروژه؛ بتوانیم جاده مشگین‌شهر را به جاده کلیبر متصل کنیم.

وی با ذکر این‌که باید بپذیریم که منابع مالی دولت ضعیف است، اظهار کرد: اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پیوست قانونی پروژه‌ها به اتمام رسیده و امسال اعتبار تخصیص‌یافته برای پروژه‌های راه‌سازی آذربایجان‌شرقی ۸۰۰ میلیارد تومان آن‌هم اوراق بود و از این ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق؛ تنها ۳۴ درصد تحقق یافته است.

سلطانی با تأکید بر این‌که اتمام پروژه راه‌آهن تبریز-میانه در شرایط محدودیت منابع مالی جزو تعهدات استانی و دولت است، گفت: تنها در پروژه راه‌آهن تبریز-میانه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم، این در حالی است که پیمانکاران قادر نیستند بخش کوچک باقی‌مانده از راه‌آهن را تکمیل کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر این‌که وعده‌ی انجام مطالعات آزادراه تبریز-اهر-باکو داده شده بود سرانجام این طرح به کجا رسید؟ خاطرنشان کرد: دولت آزادراه تبریز-اهر-باکو جزو برنامه‌ها قرار داده بود ولی واقعیت این بوده که دولت در این پروژه به‌دنبال سرمایه‌گذاری است که بتواند حداقل ۷۰ درصد پروژه آزادراه تبریز-اهر-باکو را احداث کند و در قانون این اجازه به دولت داده نشده تا آزادراه با منابع مالی دولت احداث شود لذا چنین پروژه‌هایی به‌صورت مشارکتی احداث می‌شود.

وی از اتمام مطالعات پروژه آزادراه تبریز-اهر-باکو در حد امکان‌سنجی خبر داد و افزود: برخی سرمایه‌گذارانی برای احداث این پروژه اعلام آمادگی کرده بودند که متأسفانه پس از گرفتن اطلاعات، فعلاً خبری از کم و کیف آن نداریم. به هر حال احداث آزادراه تبریز-اهر-باکو وابسته به مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

منبع: مهر