به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدباقر هنربر روز دوشنبه در گفت و گویی بیان کرد: بر اساس اطلاعیه هواشناسی از دوشنبه تا بعد از ظهر سه شنبه با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران و غرش آذرخش ، وزش باد گاهی تا شدید، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل های استان پیش بینی می شود.

وی با اشاره به اینکه در نواحی مستعد استان احتمال بارش تگرگ وجود دارد به کشاورزان و گلخانه داران توصیه کرد تدابیر لازم را برای جلوگیری از خسارت محصولاتشان انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: دستگاه های اجرایی خدمات رسان و امدادی مانند شهرداری ها، راهداری ها، هلال احمر و پلیس راه آمادگی برای انجام اقدامات لازم را داشته باشند.

هنربر، بر ضرورت آمادگی ماشین آلات مورد نیاز، عدم توقف و تردد در حریم، بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، پاکسازی آبروها و کانال های عبور آب درون شهری و برون شهری، پاکسازی دهانه پل ها، عدم توقف خودرو در کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان فرسوده، محکم کردن سازه های سبک و داربست ها و در صورت نیاز اسکان اضطراری در مکان های امن تاکید کرد.

وی با اشاره به احتمال خیزش گرد و غبار در برخی از ساعات روز، لغو سفرهای غیرضروری و کوهنوردی را توصیه کرد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا