به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، این دوره از تور چهارم تا نهم شهریور ماه سالجاری و در مسیر استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل برگزار می شود و طبق گفته مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، ۱۴ تیم برای شرکت در این تور اعلام آمادگی کرده اند.

در مرحله نخست این تور دوچرخه سواران از تبریز تا ارومیه رکاب خواهند زد و از ارومیه به تبریز ترانسفر خواهند شد.

در ادامه و در مرحله دوم رکابزنان از تبریز به جلفا رکاب زده و پس از استقرار در جلفا روز بعد در مرحله سوم از جلفا تا بنیس شبستر حرکت خواهند کرد.

در مرحله چهارم این تور دوچرخه سواران مسیر تبریز تا شورابیل اردبیل را رکاب خواهند زد و پس از استقرار در اردبیل، رکابزنان در روز پایانی و مرحله آخر در مسیر سرعین تا عینالی تبریز رقابت خواهند کرد.

قبل از این قرار بود دوچرخه سواران در مرحله چهارم مسیر تبریز تا سرعین را رکاب بزنند که با تصمیم ستاد برگزاری و در بازدیدی که مسئولان ورزش و جوانان استان های اردبیل و آذربایجان شرقی از دریاچه شورابیل داشتند این دریاچه به عنوان خط پایان مرحله چهارم تعیین شد.

دوچرخه سواران پس از این مرحله به سرعین ترانسفر می شوند و در مرحله پایانی از این شهر به سمت عینالی تبریز رکاب خواهند زد.

نخستین دوره این تور در سال ۱۳۶۵ و جریان جنگ تحمیلی با عنوان تور دوچرخه‌سواری دور دریاچه ارومیه و با شرکت تیم‌های ایرانی آغاز شد و در سال‌های بعد نام آن به تور دوچرخه‌سواری آذربایجان تغییر یافت.

در ششمین دوره این تور تیم‌هایی از کشورهای مختلف در این تور مشارکت کردند تا این تور از تور ملی به تور بین‌المللی ارتقا یافت و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ قسمتی از مسیر تور در داخل جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد و از سال ۲۰۱۳ نام تور به تور دوچرخه‌سواری ایران (آذربایجان) تغییر داده‌ شد.

در دوره گذشته این تور تیم تارتلتو ایزورکس بلژیک قهرمان انفرادی و تیمی را تصاحب کرد در پاین سی و پنجمین دوره جانی مارشال از تیم تارتلتو ایزورکس بلژیک که پیراهن طلایی تور را از ابتدای مسابقات تصاحب کرده بود، با حفظ این پیراهن توانست در صدر برترین رکابزنان قرار گیرد و فاتح تور سی‌ و پنجم شود.

در مجموع تیمی نیز تیم تارتلتو ایزورکس بلژیک با زمان کلی ۵۸ ساعت و یک دقیقه و ۲۶ ثانیه بر جایگاه نخست قرار گرفت.

منبع: ایرنا