به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد کلامی امروز در بازدید از شرکت مس سونگون آذربایجان با تاکید بر اینکه معدن پیشران اصلی اقتصاد استان است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ وقتی وارد مدیریت استان شدیم، ارزش افزوده حوزه معادن ۲ درصد بود؛ درحال حاضر و بنا به اعلام سازمان برنامه و بودجه استان، این آمار به بیش از ۱۰ و نیم درصد یعنی تقریبا ۵ برابر آمار گذشته افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌شرقی از قطب‌های معدنی کشور محسوب می‌شود، گفت: مزیت اصلی توسعه استان در حوزه معدن است و اگر ما به سوی صنایع پایین دست، تولید، بهره‌وری و زنجیره ارزش برویم، به‌طور قطع سهم عمده‌ای از ارزش افزوده آذربایجان‌شرقی معطوف به حوزه معدن خواهد شد.

وی، به بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و متذکر شد: این بخش یکی از رویکردهای مهم استان می‌باشد و از طرفی آذربایجان‌شرقی در منطقه‌ای قرار گرفته است که بحث‌های زیست‌محیطی دریاچه ارومیه تهدیدی برای حوزه کشاورزی است.

در ۲ سال اخیر حدود ۴۰ درصد کل سال‌های گذشته، گلخانه افتتاح شده است

کلامی، کشت گلخانه‌ای را از اولویت‌های بخش کشاورزی دانست و افزود: با توجه به شرایط آبی نمی‌توانیم به کشاورزان بگوییم کشت نکنند اما در مقابل آن کشت گلخانه‌ای را از اولویت‌های مهم برنامه استان قرار داده‌ایم به‌طوریکه در ۲ سال اخیر، چیزی حدود ۴۰ درصد کل سال‌های گذشته، گلخانه افتتاح شده است و میزان مساحت گلخانه‌های استان ، از ۲۷۵ هکتار به ۳۸۰ هکتار افزایش یافته و درحال تولید می‌باشند.

کلامی اضافه کرد: در بخش کشت گلخانه‌ای جزء استان‌های برتر هستیم و بیشتر فعالیت‌ها در منطقه آزاد ارس، هشترود و تبریز انجام می‌شود.

منبع: فارس