به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد خانی روز شنبه در سیزدهمین تور رسانه‌ای راویان پیشرفت به میزبانی این شرکت، در جمع خبرنگاران گفت: اکنون مدول اول و فاز اول مدول دوم در حال بهره‌برداری است و تلاش می‌کنیم تا دهه فجر امسال بخش مایع مدول دوم نیز به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۴ هزار میلیارد ریال برای این تصفیه خانه هزینه شده و برای تکمیل کامل آن به ۱۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

خانی گفت: البته مانعی در بهره‌برداری از این تصفیه خانه وجود ندارد و این ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بخش‌های تکمیلی آن شامل تصفیه خانه بخش لجن و تولید هفت مگاوات برق از آن هزینه می شود.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم طرح های در دست اجرای این شرکت فعال‌تر شده و پیشرفت خوبی دارند، افزود: آذربایجان شرقی در جمع آوری، دفع و تصفیه فاضلاب در کشور از استان‌های پیشرو است و حدود ۷۶ درصد از نقاط شهری این استان زیر پوشش شبکه فاضلاب است.

خانی اظهار کرد: اکنون در ۱۹ شهر تصفیه خانه‌های فاضلاب در حال ساخت و بهره‌برداری است و هزینه های تصفیه خانه های شهرهای ورزقان و خاروانا از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مس سونگون آذربایجان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: تبریز نیز از نظر شبکه جمع آوری فاضلاب با ۸۸ درصد زیر پوشش قرار دادن کل شهر، بعد از اصفهان در رتبه دوم قرار دارد و برای به ۱۰۰ درصد رساندن این رقم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم.

مدول اول و دوم تصفیه خانه‌های تبریز برای ۲ میلیون نفر طراحی شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: مدول اول و دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز در مجموع برای ۲ میلیون نفر طراحی شده، مدول اول برای ۶۰۰ هزار نفر که از ۲۲ سال قبل در حال بهره‌برداری است و مدول دوم که بزرگ ترین مدول در دست ساخت است برای یک میلیون نفر که قابل ارتقا به یک میلیون و چهارصد هزار نفر است طراحی شده است.

خانی ادامه داد: به دلیل هزینه بالای اجرای مدول دوم تصفیه خانه تبریز، به ناچار آن را به ۲ فاز تقسیم کردیم که فاز اول در شهریور سال گذشته به طور آزمایشی راه‌اندازی شده است و کارهای تکمیلی آن ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با تخصیص سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سفر اول رئیس جمهور به این طرح، روند عملیات اجرایی آن سرعت گرفت و طبق برنامه‌ریزی فاز دوم این مدول نیز در دهه فجر بهره‌برداری خواهد شد.

خانی افزود: ظرفیت نهایی تصفیه خانه‌های فاضلاب تبریز ۱۲۳ میلیون متر مکعب است.

۹۰ درصد پساب تصفیه شده سهم دریاچه ارومیه است

خانی با بیان اینکه ۹۰ درصد پساب تصفیه شده تبریز سهم دریاچه ارومیه است، گفت: ۱۰ درصد نیز به شرط آزادسازی آب شرب از سوی صنایع بزرگ به این صنایع اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: پساب تصفیه شده تبریز سهم بسیار ناچیزی در احیای دریاچه ارومیه دارد با این حال تلاش می‌کنیم تمام پساب تصفیه شده را به سمت این دریاچه انتقال دهیم که البته این موضوع از طرف شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در حال انجام است.

خانی افزود: این شرکت آماده است در قبال آزادسازی آب شرب از سوی صنایع، پساب تصفیه شده را در اختیار آنها قرار دهد که نمونه آن در شرکت مس سونگون آذربایجان انجام شده و این شرکت در قبال عدم بهره‌برداری از سدهای تامین کننده آب شرب اهر و ورزقان، جمع آوری و تصفیه فاضلاب اهر، ورزقان و مرند را که خارج از حوضه دریاچه ارومیه است، را انجام می دهد.

وی بیان کرد: در برنامه توسعه هفتم نیز استفاده صنایع بزرگ از آب شرب ممنوع است که گام بزرگی در حفاظت از آب شرب است.

پایدارسازی آب شرب ۳۶ شهر و ۴۵۰ روستا در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از پایدارسازی آب شرب در ۳۶ شهر و ۴۵۰ روستای استان در سال جاری خبر داد.

خانی ادامه داد: به رغم اینکه ۵۹ درصد از نظر آبی نسبت به سال قبل عقب هستیم و بارندگی‌ها کاهش یافته اما تلاش خواهیم کرد تا مشکلات تابستان امسال برای سال آینده تکرار نشود.

تصفیه ۲هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب در تبریز

مجری مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز نیز گفت: در حال حاضر در هر ثانیه ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر فاضلاب در تبریز تصفیه و به سمت دریاچه روانه می‌شود.

علی عباسی افزود: در مدول اول هزار و ۵۰۰ لیتر و فاز اول مدول دوم نیز هزار لیتر بر ثانیه فاضلاب تصفیه می شود و این فرایند ۱۲ساعت طول می کشد.

وی ادامه داد: تصفیه فاضلاب شامل مراحل بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی است و پسابی که از این تصفیه خانه خارج می شود در حد استاندارد آب های سطحی است.

عباسی میزان کود تولید شده در این تصفیه‌خانه را نیز سالانه ۲هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد.

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در قالب یک میلیون و ۸۱۰ هزار مشترک، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۷۳ شهر استان را زیر پوشش شبکه آشامیدنی و بهداشتی قرار داده است.

مصرف سالانه آب در آذربایجان‌شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب است.

بخش مهمی از آب مصرفی تبریز از خط زرینه رود و بقیه از چاه ها و قنات ها تامین می شود.

منبع: ایرنا