به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیاوش شهبازی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی فیبرنوری، گفت: از مجموع توسعه فیبرنوری استان، یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر به کلانشهر تبریز اختصاص دارد که بر این اساس بیشتر سازمان ها، نهادها، شرکت های دولتی و خصوصی، بانک ها، شهرک های صنعتی و دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی در حال حاضر از این امکان ارتباطی بهره مند شده اند.

به گفته وی اکنون ۲ هزار و ۲۴۵ سازمان، دستگاه و نهاد دولتی، عمومی و خصوصی از ظرفیت فیبرنوری آذربایجان شرقی وصل و بهره مند شده اند که این موضوع مزیت مهم و بزرگ برای ایجاد ارتباط درون و برون سازمانی به شمار می رود.

شهبازی رتبه آذربایجان شرقی از نظر برخورداری از فیبرنوری در سطح کشور را زیر رده پنجم اعلام و اظهار کرد: این استان به عنوان یکی از پنج استان قطب کشور علاوه بر استان های همجوار به استان هایی همچون ایلام، گیلان، همدان نیز خدمات ارایه می دهد که این موضوع اهمیت شرکت مخابرات آذربایجان شرقی در کشور و شمال غرب را ثابت می کند.

وی با تاکید بر اینکه مخابرات آذربایجان شرقی تمام تلاش خود را برای توسعه فیبرنوری انجام می دهد، اجرای طرح ” نجما” ( نهضت ملی جهاد فیبرنوری در مخابرات ایران) را از جمله طرح های بسیار مهم در این زمینه خواند و ادامه داد: در این راستا اعتباری معادل هشت هزار میلیارد ریال برای استان تخصیص یافته است که تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.

شهبازی توسعه فیبرنوری به روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت را یکی از اهداف مهم شرکت مخابرات آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: بر همین مبنا تاکنون ۶ هزار و ۷۸۰ کیلومتر از مجموع عملیات اجرایی فیبرنوری استان به روستاها اختصاص داشته است که حدود ۵۰ درصد یعنی یکهزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار را شامل می شود.

وی از واگذاری شبکه فیبرنوری در تعداد ۱۴ شهر آذربایجان شرقی خبر داد و با بیان اینکه این موضوع به طور روزانه در حال گسترش است، یادآور شد: اکنون در حال گذر از شیوه های سنتی استفاده از بستر مسی به سمت فیبرنوری هستیم، چون شبکه های قدیمی از نوع مس دیگر پاسخگوی فناوری های به روز و امروزی نیست و باید ظرفیت ها را افزایش دهیم.

شهبازی خواستار همکاری شهرداری های آذربایجان شرقی به خصوص شهرداری تبریز برای ایجاد بسترهای لازم برای اجرای فیبرنوری شد و با تاکید بر اینکه بدون همکاری های تنگاتنگ نمی توان در این رابطه به موفقیت های لازم رسید، گفت: شرکت مخابرات تنها درخواست حفاری را از شهرداری ها می کند که در پاره ای از موارد شاهد تعلل در این زمینه هستیم که نباید چنین باشد، چون هر گونه خلل در اتصال فیبرنوری نه برای مخابرات که برای کل سیستم های اداری لطمه وارد می کند.

وی اجرای ۴۵ کیلومتر فیبرنوری برای شهرداری تبریز در ۱۰ سال گذشته را یکی از اقدامات مهم شرکت مخابرات آذربایجان شرقی بیان و اظهار کرد: باید توجه داشت که هر گونه همکاری برای گسترش فیبرنوری منجر به توسعه و جلب و جذب سرمایه گذاری ها به استان می شود، به گونه ای طبق آمار و ارقام هر شهرداری که همکاری بالایی با شرکت های مخابرات داشته، میزان سرمایه گذاری های داخلی و خارجی آن استان و شهر سیر صعودی داشته است.

مدیرکل مخابرات آذربایجان شرقی ارزش و اهمیت ارتباطات در جهان کنونی را بسیار فراتر از تصور دانست و با اشاره به اینکه فناوری فیبرنوری در این زمینه میدان داری می کند، گفت: در جهان کنونی موضوع ارتباطات در لایه های مختلف زندگی بشری اعم از اقتصاد، سیاست، مسایل فرهنگی و اجتماعی کارکرد فوق العاده ای دارد.

شهبازی اجرای شبکه فیبرنوری را مستلزم امکانات و پیش فرض های متعدد و متنوع فناوری ارتباطات دانست و ادامه داد: برای اجرای این طرح در آذربایجان شرقی تعداد ۹۰۰ مرکز مخابراتی که ۲۸ مرکز آن در کلانشهر تبریز مستقر است، فعالیت شبانه روزی و بدون وقفه می کنند.

به گفته وی شرکت مخابرات آذربایجان شرقی هم اکنون ۲ هزار و ۷۰۰ نفر کارمند در بخش های مختلف دارد.

چهارم نوامبر مصادف با تولد “چارلز کوئن کائو” مخترع انگلیسی – آمریکایی چینی تبار و به پاس خدمات این دانشمند از سوی اتحادیه جهانی مخابرات به عنوان روز جهانی فیبرنوری نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا