به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سعید شهند بعد از ظهر دوشنبه در بازدید خبرنگاران از روند برداشت نمک از دریاچه ارومیه با بیان اینکه برداشت نمک از سه منطقه انگنه، آق گنبد و آق زیارت قره باغ در ۶ نقطه با وسعت ۲۰ هکتار از دریاچه ارومیه توسط استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی برداشت می‌شود، گفت: جز نمک خشک هیچ ماده معدنی از دریاچه ارومیه برداشت نمی‌شود.

وی با اشاره به شایعات در فضای مجازی در خصوص برداشت برخی مواد معدنی از جمله لیتیوم از دریاچه ارومیه افزود: طبق نامه سازمان صمت آذربایجان غربی در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ ماده‌ای به نام لیتیوم در دریاچه ارومیه وجود ندارد که برداشت شود.

دریاچه ارومیه ماده معدنی لیتیوم ندارد

شهند با تکذیب برداشت هر گونه ماده معدنی جز نمک خشک از دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: نمک برداشت شده از این محدوده‌ها به واحد تولیدی با نیاز اولیه نمک منتقل می‌شود و این اقدام با نظارت محیط زیست و صنعت، معدن، تجارت صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مناطق مجاز برداشت نمک، خود طبیعت دریاچه ارومیه این مناطق را به حالت اولیه برمی‌گرداند و آثار زیست محیطی منفی در اکوسیستم منطقه وجود ندارد ضمن اینکه نظارت لازم در این خصوص اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این بررسی‌ها اگر تخلفی محرز شود، برخوردهای لازم صورت گرفته و مجوز مربوطه لغو می‌شود، عنوان کرد: برداشت نمک مربوط به امسال نیست و سالیان سال است که برداشت نمک از دریاچه انجام می‌شود، متقاضیان برداشت نمک، درخواست خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده و بر اساس محدوده‌های شناسایی شده با استعلام از محیط زیست بر اساس ضوابط تعیین شده برداشت نمک تا وسعت ۲۰ هکتار و به عمق ۴۰ سانتی متر انجام می‌شود.

فاز نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه در دست اجراست

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص مصارف نمک استحصالی از دریاچه ارومیه نیز تصریح کرد: نمک استحصالی برای مصارف شیشه و بلور، مواد اولیه تولیدی در شهرک‌های صنعتی راهدارخانه‌ها و شهرداری‌ها استفاده می‌شود.

شهند با اشاره به اینکه متولی احیای دریاچه ارومیه، ستاد احیا و استاندار آذربایجان غربی دبیر این ستاد است، افزود: اقدامات سخت افزاری برای دریاچه ارومیه انجام و اقدامات وارد فاز نرم افزاری شده است.

وی با اشاره به کاهش بارش‌ها و تغییرات اقلیمی تیز افزود: بر اساس اعلام دستگاه‌های متولی، امسال بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه کاهش ۲ درصدی و نسبت به درازمدت کاهش ۴۸ درصدی دارد.

کاهش ۲ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی سال جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به رهاسازی آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه ادامه داد: محیط زیست استان در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر احیای دریاچه ارومیه، با کنترل و پایش ۲۴ ساعته از برداشت غیر مجاز آب در مسیر انتقال آب به دریاچه جلوگیری می‌کند.

شهند با اشاره به اینکه بعد از تأمین آب شرب، حق آبه زیست محیطی باید تأمین شود، گفت: تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه جزو دریاچه ارومیه محسوب شده و با رهاسازی‌های انجام شده از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و دسته جات پرندگان به دلیل وضعیت مطلوب در این تالاب‌ها ساکن شدند.

وی از افزایش ۱۸ درصدی قوچ و میش ارمنی در جزایر ۴ گانه پارک ملی دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: سال گذشته ۶ رأس گوزن زرد ایرانی به سایت رشکان منتقل شد که در مسیر احیای گونه گوزن زرد تکالیفی تعیین و انجام می‌شود.

در پی برخی اظهارنظرها در خصوص برداشت اقلام معدنی از دریاچه ارومیه امروز، دوشنبه خبرنگاران رسانه‌های مختلف برای بازدید از دریاچه و مکان‌های مختلف برداشت نمک از سطح دریاچه بازدید کردند.

منبع: مهر