به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، صادق نامدار امروز در نشست مدیران ادارات و فعالان اقتصادی با مدیران گمرکات استان اظهار کرد: گمرکات استان، ظرفیت‌هایی بسیاری دارند و بین ۱۶۴ گمرک سطح کشور، بی نظیر هستند.

وی افزود: گمرک تبریز دارای ظرفیت ریلی، انبار سرپوشیده ۱۰ هزار مترمربع و ترانزیت مبدا و مقصد، گمرک سهلان برخوردار از مزایای منطقه ویژه سهلان، گمرک جلفا برخوردار از مزایای منطقه آزاد ارس، گمرک مراغه دارای ظرفیت ریلی و سیلوی ۱۰ هزار تنی و گمرک بناب نیز برخوردار از پایانه صادراتی است.

نامدار ادامه داد: در گمرک بناب، دو نفر پرسنل داریم و با این حداقل پرسنل، مجموع صادرات این گمرک ۳۴۵ میلیون دلار بوده که میزان آن از ۱۰ تا ۲۰ گمرک کشور بیشتر است.

دپو و رسوب کالاها در گمرکات استان به صفر رسیده است

نامدار با بیان اینکه در یک گمرک، تعداد ۲۰ سازمان مستقر هستند که فعالیت آن‌ها مثل زنجیر به هم وصل است، اظهار کرد: گمرک، یک سازمان فراملی بوده و دو بحث کاهش زمان ترخیص و هزینه در آن مطرح است. در بحث کاهش زمان ترخیص، قانون بهبود فضای کسب و کار موثر بوده و تقریبا دپو و رسوب کالاها در گمرکات استان به صفر رسیده است.

نامدار با اشاره به پیگیری اصلاح ساختارها در گمرکات گفت: اصلاح ساختاری گمرک نوردوز در روزهای ابتدایی روی کارآمدن استاندار جدید آذربایجان‌شرقی در دستورکار قرار گرفته است.

وی با اشاره به پیگیری پیاده‌سازی گمرک دیجیتال در استان افزود: در تمام گمرکات استان، مرور بخشنامه‌ها جزو اولویت کاری مدیران بوده تا وحدت رویه انجام شود.

ناظر گمرکات استان، ترخیص نسیه، ترخیص ۹۰ درصد با حداقل اسناد، ورود موقت برای واحدهای تولیدی، تسهیلات ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها که ۲۰ شرکت از این تسهیلات برخوردار هستند و مجوز انبارهای اختصاصی را از جمله اقدامات گمرکات استان عنوان کرد.

نامدار از آمادگی گمرک استان برای فعالسازی کارگوی هوایی در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز خبر داد و گفت: بسیاری از کارها در مرزها به صورت موازی کاری انجام می‌گیرد که اتاق بازرگانی باید برای حذف این موازی کاری‌ها کمک کند.

وی پیگیری و رفع مشکلات تجار و بازرگانان را از جمله دستور کارهای گمرکات استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم میزان صادرات استان با همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها در سال آینده به دو برابر افزایش یابد.

منبع: فارس