به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی عبدی روز دوشنبه، ششم تیرماه در نشست تبیینی “بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی” که در محل استانداری برگزار شد، با بیان این‌که آمریکا طی سالین گذشته دست بردار جنایت نبوده و ما نیز نباید از تبیین دست نخواهیم کشید، اظهار کرد: مسئله جهاد تبیین افشای اقدامات آمریکا متاسفانه آنچنان که باید تاکنون کار نشده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا بر اساس مستندات موجود، طی ۱۰۰ سال اخیر حداقل یک  جنایت بین المللی هر ساله به ثبت رسانده و از طرفی طرفدار حقوق بشر و طلبکار این موضوع نیز است.

وی با بیان این‌که جنایات ضدحقوق بشری آمریکا در ایران در دوره‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی وجود داشته است، افزود: کودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲ نخستین اقدام ضدبشری آمریکا علیه ایران بوده که در آن شاهد دخالت آشکار در امورات داخلی کشور بودیم.

عبدی با اشاره به تاسیس نهاد ضدمردمی و جنایتکار ساواک در ایران به دست آمریکا، ادامه داد: موضوع کاپیتالاسیون نیز دیگر مثالی از اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود که بر اساس آن، شهروندان آمریکایی ساکن در ایران، حقوق بیشتری نسبت به شهروندان ایرانی داشته که عملا یک تحقیر بزرگ برای مردم ایران محسوب می‌شد که بعد از اعتراض امام (ره) بصیرت افزایی در این خصوص، رژیم وقت مجبور به عقب نشینی در این خصوص شد.

وی با اشاره به طراحی رویداد ۱۷ شهریور و تعیین حکومت نظامی در کشور، گفت: این در حالی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تاکید شده که تحت هیچ امری، حکومت نظامی نباید اعلام شود و در واقع  احترام و ارزش مردم حفظ شود.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی نیز آمریکا هر کاری کرد تا این انقلاب پابرهنه به نتیجه نرسد. تاکنون نیز  تمامی راه‌ها را جهت رسیدن به این هدف، طراحی و اجرا می‌کند اما مسئله مهم اعتقاد مردم و معنویت حاکم بر جامعه را لحاظ نمی‌کند. اگر بر طبق محاسبات آن‌ها بود، باید انقلاب اسلامی طی این ۴۳ سال، ۴۳ بار برانداز می‌شد.

مشاور حقوقی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که آمریکا، نخستین کشوری است که عملاً و رسماً در مقابل جمهوری اسلامی اعلام موضع دیپلماسی کرد، گفت: آمریکا در زمان اعلام این موضع خود، هنوز هم سفارت خانه خود را در تهران نگه داشته بود و از گروه‌های ضدانقلاب حمایت می‌کرد.

وی در ادامه با بیان این‌که اسلحه “نفوذ” تنها اسلحه‌ای است که از سال ۳۲ تاکنون مورد استفاده آمریکا است، اظهار کرد: تحریم یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران است. تحریم در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد گنجانده شده و در صورت برهم زدن صلح و امنیت دنیا و مشخص شدن این موضوع با اسناد می‌توان یک کشور را تحریم کرد، در حالی که تاکنون هیج سازمانی اعلام نکرده که ایران، عامل برهم زدن صلح و امنیت جهانی است.

وی با بیان این‌که وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران به خصوص در حوزه تجهیزات، داروهای درمانی و امنیت غذایی یک جنایت بزرگی علیه مردم کشور است، گفت: تحریم نیز در حقوق دارای پارامتر و مقیاس‌هایی است و کاری که آمریکا علیه ایران انجام می‌دهد، عملا نسل کشی است.

عبدی خاطرنشان کرد: هفته‌ها در مجلس سنای آمریکا، ضرورت مواجهه با ایران بررسی می‌شود و در نهایت بودجه‌ای چندین برابر بودجه ایران برای نابودی این کشور تصویب می‌شود که نشان از عظمت جنایت آمریکا علیه مردم کشور است.

وی با اشاره به اهداف آمریکا در حوزه برهم زدن بنیان خانواده‌ها و جایگاه زنان در جمهوری اسلامی، بیان کرد: معتقد هستم که بانوان بایستی در پست‌های مدیریت بالاتری جای بگیرند و اهمیت حضور بانوان در جامعه بیشتر تبیین شود چرا که وجود و یا عدم وجود کشور به بانوان بستگی دارد.

وی به سایر اقدامات آمریکا علیه ایران از جمله تهاجم‌های فرهنگی، اجرای نقشه حمله مستقیم به ایران و ماجرای طبس، جنگ تحمیلی و سلاح‌های شیمیایی، تشدید تحریم، جدی گرفتن هالیوود و مباحث نفوذ فرهنگی، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران، سیاست تشکیل طالبان، فتنه‌های بزرگ سال‌های ۶۸، ۸۸ و ۹۸ و ترورهای اشخاص مهم اشاره کرد.

وی با بیان این‌که ایران در طول این سال‌ها بیکار ننشسته و با همراهی خداوند متعال، اقدامات شایسته‌ای انجام داده است، افزود: آمریکا تمامی اقداماتی را که در دنیا انجام می‌دهد با دنیا کاری ندارد بلکه مشکل او با ایران است.

عبدی در خصوص دلیل این موضوع نیز گفت: در قانون اساسی ما، ملت ایران نوشته نشده است بلکه از عنوان امت اسلامی استفاده شده است. ماده ۱۴ قانون وزارت امور خارجه کشور نیز این وزارتخانه را مکلف می‌کند تا از مظلومان در نقاط جهان به خصوص مسلمانان و شیعیان، حمایت مالی و جانی کند. تا زمانی که این چارچوب وجود دارد، نه آمریکا با ما سازش می‌کند و نه ما.

وی در ادامه با بیان این‌که آمریکا به دوران افول خود نزدیک شده است، گفت: ترامپ می‌گفت که آمریکا در درجه اول و بقیه کشورها در درجه دوم قرار دارند اما بایدن می‌گوید که آمریکا باید به همکاری‌های بین المللی بازگردد زیرا مسائل اجتماعی و اقتصادی این کشور نشان از افول است.

وی افزود: چین بلای خانه مان سوزی برای آمریکا شده و حتی با یک سوم بودجه نظامی آمریکا توانسته تمامی تسلیحات نظامی خود را دو برابر آمریکا کند. از طرفی طی ۷۰ سال گذشته هیچ کشوری جرئت نمی‌کرد تا حتی ساچمه‌ای به آمریکا پرتاب کند در حالی که ایران اقدام به زدن پایگاه‌های نظامی آن کرده است.

منبع: ایسنا