به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی مینویی روز چهارشنبه در گفت و گویی بیان کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده سامانه بارشی از روز پنجشنبه وارد استان می شود و تا اواخر جمعه تمامی نواحی استان به ویژه نیمه جنوبی را فرا می گیرد.

وی با بیان اینکه این سامانه موجب بارش برف و مه و وزش باد گاهی به نسبت شدید می شود، اظهار کرد: احتمال اختلال در تردد جاده ای به ویژه جاده های کوهستانی، سقط بهمن و کولاک برف دور از انتظار نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: با توجه به رخداد تندبادهای لحظه ای، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین محکم کردن سازه های سبک و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده ضروری است.

مینویی، خواستار احتیاط در ترددهای جاده ای به ویژه مناطق کوهستانی، صورفه جویی در مصرف حامل های انرژی، لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی و به همرا داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی و لباس گرم در سفرهای ضروری به مناطق کوهستانی و برفگیر شد.

وی بر آمادگی دستگاه های خدمات رسان برای نمک پاشی و برف روبی به ویژه در معابر کوهستانی تاکید کرد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک بهد شمار می رود.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا