به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی، فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر شنبه به ویژه در نواحی شمالی و شرقی ادامه می یابد و موجب افزایش ابر، غرش آذرخش و در نواحی مستعد بارش تگرگ می شود.

وی اظهار کرد: در چنین وضعیتی، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب و احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، اصابت آذرخش و اختلال در تردد شهری دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه از امروز (چهارشنبه) دمای استان به تدریج افزایش می یابد، گفت: با توجه به وزش باد گاهی به نسبت شدید، احتمال رخداد تندبادهای لحظه ای، سقوط و یا پرتاب اجسام، خسارت به سازه های سبک و در نیمه جنوبی استان خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا وجود دارد.

امیدفر، خواستار عدم اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل ها، لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در ترددهای جاده ای، محکم کردن سازه های سبک، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و لایروبی و مسیرگشایی مسیل ها و کانال های زهکشی آب شد.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته سراب با دمای ۹ درجه و جلفا با دمای ۲۱ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در خنک ترین زمان به ۱۷ درجه سانتی گراد رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا