به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ظهر امروز پنج شنبه با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در بناب افتتاح شد.

سامانه پرتابل پرتودهی گاما که در نخستین شهرک فناوری‌های پرتودهی کشور در مجموعه بناب در استان آذربایجان‌شرقی ساخته شده است، می‌تواند با پرتودهی محصولات فله‌ای غلات و حبوبات در دُزهای پایین؛ نسبت به گندزدایی، کنترل جوانه‌زنی و کاهش آفات انباری به منظور افزایش انبارمانی از طریق کاهش بار میکروبی و نابودی میکروارگانیسم‌های آلوده و نابودکننده مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

محصولات قابل پرتودهی از سوی این سامانه شامل حبوباتی نظیر نخود، لپه، عدس، لوبیا و نیز گندم و برنج می‌شود، همچنین می‌توان از سامانه پرتابل پرتودهی گاما برای خشکباری مانند گردو، بادام، پسته، فندق و … استفاده کرد.

از جمله مزایای استفاده از پرتودهی در صنایع غذایی می‌توان به کاهش آلودگی‌های میکروبی، قارچی و انگلی انواع محصولات غذایی، حفظ بهتر مواد و ارزش تغذیه‌ای و کیفیت حسی مواد غذایی، تثبیت کیفیت مواد غذایی به مدت طولانی، جلوگیری از ضایعات و هدررفت درصد زیادی از محصولات غذایی همچنین عدم آلودگی محصول و محیط زیست اشاره کرد.

منبع: مهر