به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، تغییر در رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی، موضوع مورد بحث آموزش و پرورش از حدود یک دهه گذشته است. سال ۱۳۹۳ معاون آموزش متوسطه وقت وزارت آموزش و پرورش از آغاز مطالعات برای ایجاد تغییراتی در رشته‌های تخصصی دوره متوسطه دوم خبر داد.

در تمام این سال‌ها نیز هر چند وقت یک‌بار مسئولان آموزش و پرورش از احتمال ایجاد تغییراتی در رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم و ادغام رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و رشته ریاضی و تجربی سخن می‌گفتند.

هم‌اکنون نیز مطالعات کارشناسی این بحث با هدف حرکت به‌سمت آموزش‌های نیمه‌تخصصی در دوره متوسطه دوم و واگذار کردن آموزش‌های تخصصی به دانشگاه ادامه دارد.

هم‌اکنون دانش‌آموزان با انتخاب رشته در پایان پایه نهم به دو مجموعه شاخه نظری و فنی‌حرفه‌ای و کاردانش وارد می‌شوند.

در شاخه نظری، رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و معارف در دبیرستان‌ها ارائه می‌شود و در شاخه‌ فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌های کشور ارائه می‌شود.

محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره ادغام رشته‌های تحصیلی گفت: این موضوع فعلاً در مباحث کارشناسی است و نهایی نشده اما قوی‌ترین سناریوی موجود ادغام رشته ریاضی و تجربی است.

وی افزود: سناریوی دیگر ارائه یک رشته تحصیلی در دوره متوسطه است که کارشناسان با آن موافق نیستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه “آیا ادغام رشته ریاضی و تجربی با توجه به متفاوت بودن دروس تخصصی امکان‌پذیر است؟” گفت: اکنون اشتراکات این دو رشته بسیار زیاد است؛ به‌عنوان مثال در پایه دهم فقط ۴ واحد درسی اختلاف بین رشته‌های ریاضی و تجربی وجود دارد و عمده محتوای درسی همپوشانی دارد، اگر نگاه نیمه‌تخصصی به دوره متوسطه دوم داشته باشیم نیاز به تفکیک این دو رشته نیست.

کاظمی درباره چرایی اجرای این ادغام بیان کرد: از گذشته با توجه به ضرورت آموزش عمومی و نگاه نیمه‌تخصصی به دوره متوسطه دوم، مباحث کارشناسی در این باره مطرح بود.

وی با ابراز اینکه “جلسات کارشناسی بسیاری را برای بازطراحی ساختار آموزشی دوره متوسطه دوم داشتیم”، افزود: وقتی در دانشگاه دو رشته ریاضی و تجربی به یک نقطه مشترک می‌رسند و امکان جذب در یک رشته واحد برای فارغ‌التحصیلان این دو رشته وجود دارد بنابراین می‌توان به‌سمت ادغام رفت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا با این ادغام دروس دانش‌آموزان کمتر و از حالت تخصصی خارج می‌شود، گفت: واحدهای درسی تفاوت چندانی نمی‌کند اما وقتی رشته تجربی و ریاضی ادغام شوند در بحث ساماندهی فضا و معلمان به آموزش و پرورش کمک بیشتری می‌کند.

منبع: تسنیم