به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عیسی اورج‌زاده مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: بر اساس قانون، اصل طلا و جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید است، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها هیچ گونه مالیات جدیدی بر خریداران طلا وضع نشده است بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان مالیاتی ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست.

اورج زاده گفت: تنها تکلیف قانونی که از قبل برای اعضای صنف طلا در نظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین، بر اساس جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، از اول دی ۱۴۰۲ مکلف شدند به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این در راستای الزام قانون تسهیل کسب و کار‌ها است و نرخ جدیدی از مالیات طلافروشان مطرح نیست.

وی تاکید کرد: طلافروشان مانند سابق ملزم هستند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و کارمزد طلا بپردازند و هیچ حکم جدیدی برای طلافروشان وجود ندارد.

 سازمان امور مالیاتی از اول دی ماه ۱۴۰۲ همه مشاغل را موظف به اتصال به سامانه مودیان کرده است تا بر اساس این سامانه هرگونه خرید و فروش ثبت و با ایجاد شفافیت، مالیات ستانی عادلانه انجام شود.

صنف طلا و جواهر نیز این قاعده مستثنی نیست و طبق قانون باید صاحبان اصناف برای فروش طلا به ثبت و صدور صورت حساب الکترونیکی از طریق سامانه مذکور اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما