به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سحر تاجبخش درباره انتشار ویدیویی از “فرار ابرها” از مرز‌های ایران گفت: ابرهای از ایران فرار نمی کنند. این فیلم تکذیب می‌شود. الگو‌های بارش مناطق با یکدیگر متفاوت است در حال حاضر غرب کشور بارش برف داشتیم.

رئیس کل سازمان هواشناسی کشور در واکنش به انتشار ویدیوی فرار ابر‌ها ادامه داد: ابر‌ها تابع سیستم‌های جوی هستند، سامانه ابر‌هایی که از مدیترانه نشات می‌گیرند روی ترکیه و عراق و ایران می‌آید. و یک سری ابر هستند که در سامانه بالاتر شکل می‌گیرند و اصلاً روی ایران نمی‌آیند، هر قدر هم که با ترکیه هم مرز باشیم ولی هر تغییر آب هوایی که روی ترکیه باشد نمی‌تواند روی ایران بنشیند. شرایط توپوگرافیبا دو کشور با هم فرق دارد. ترکیه دو دریا در شمال و جنوب دارد و میزان بارندگیش در سال۵۰۰ میلی‌متر است در حالی که میزان بارندگی در ایران حدود ۲۰۰ میلی‌متر است.

وی با اظهار نا‌امیدی از وضعیت بارش‌ها در ادامه گفت: با این اتفاقاتی که برای الگو‌ها می‌افتد شرایط بارندگی را به سمت زیر نرمال برای زمستان نشان می‌دهد. البته بارندگی در شرق کشور بر اساس نقشه‌ها و شواهد بیشتر می‌شود. ولی نکته مهم این است که با توجه به اتفاقی که در آذرماه افتاد و ما شاهد یک کاهش بارش قابل توجه و افزایش دمای غیر قابل پیش‌بینی بودیم، هر چند بارندگی‌های خوبی داشته باشیم در زمستان بااز در سال آینده مشکل کمبود آب خواهیم داشت.

تاجبخش با اشاره برهم خوردن تعادل آب و هوایی به دلیل” گرمایش زمین و پدیده ال نینیو” افزود: سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین رکورد کره زمین بوده و چون این مقدار دما را پیش‌بینی نکردیم، تعادل در منطقه بهم خورده است. در برخی مناطق زمین پر بارشی پیش آمده و در کشور ما گرمای بیش از اندازه.

منبع: رکنا