به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جواد احمدیان امروز در جلسه همفکری اجرای طرح نفس ( نجات فرزندان سقط ) و بررسی چالش های اجرای این طرح، هدف از برگزاری این نشست را همفکری و استفاده از نظرات و پیشنهادات اعضاء و ارسال به شورای عالی بسیج برای اجرای طرح مردمی نفس عنوان کرد و اظهار کرد: اساس کار طرح نفس فرهنگ سازی است.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد با مراکز متخلف گفت: در سال ۱۴۰۲، هفت مطب که در زمینه سقط‌های جنایی فعالیت داشتند با دستور دادستانی و با همکاری پلیس اماکن پلمب و به مراجع قانونی ارجاع شدند.

حسین حقائی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز توضیحاتی در خصوص شناسایی موارد سقط های قانونی و غیرقانونی، ایجاد هات لاین (پیوند ارتباطی نقطه به نقطه) برای برقراری ارتباط سریع تر و اخذ گزارشات و همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی برای نشان دار کردن افراد همکاری کننده با طرح نفس ارائه کرد.

 علی عابدالهی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین از آمادگی گروه جهادی دانشجویان مامایی متشکل از دانشجویان ترم ۸ مامایی با همکاری دانشکده پرستاری و مامایی در قالب اردوهای جهادی برای آموزش و مشاوره در خصوص فرزند آوری خبر داد.

فهیمه هوشیار دبیر طرح نفس با تاکید بر ضرورت همکاری تمام اعضا برای تحقق برنامه‌های این طرح گزارشی از عملکرد طرح نفس از جمله  تعداد مشاوره‌های انجام شده، موارد انصراف از سقط و تعداد تولدهای انجام شده، چالش ها و مشکلات ارائه کرد.

حسن آقاجانی مشاور معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه این جلسه گزارشی از نحوه توزیع داروهای سقط جنین در بیمارستان‌های دارای بلوک زایمان و داروخانه های خصوصی و همچنین در مورد فضای مجازی و تبلیغ داروها و توزیع داروهای سقط جنین از طریق فضای مجازی ارائه کرد.

علی عبادی مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای پیشگیری از سقط های غیرقانونی گفت: تدوین پرسشنامه جامع و کامل برای بررسی علل سقط‌های غیر قانونی، تحلیل و طراحی مداخلات آگاهانه، نحوه برخورد صحیح با عاملین سقط‌های جنایی برای پیشگیری از افزایش سقط‌های زیر زمینی که باعث افزایش مرگ و میر و عوارض مادری می‌شود می‌تواند در کاهش سقط کمک کننده باشد.

منبع: فارس