به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرهاد شیدایی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این اقدام در راستای تبادل سریع اطلاعات بین بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری و همچنین آمادگی برای برگزاری انتخابات پیش رو که بر پایه فناوری است از یکماه قبل با همکاری ستاد انتخابات، شرکت مخابرات، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و با راهبری دفتر مدیریت فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری در دست اجراست و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: توسعه فیبر نوری در شهرهای مختلف استان آغاز شده و بازبینی زیرساخت توسعه فیبر نوری استان در دست اقدام است و با احصای نیازها، برای سال آینده برنامه ریزی های لازم انجام می‌شود.

شیدایی با بیان اینکه توسعه فناوری استان، نیازمند توسعه زیرساخت‌ها در شهرها و روستاهاست، افزود: به همین منظور، نهضت فیبرنوری را در بخشداری‌ها آغاز کرده ایم.

وی با بیان اینکه شبکه فیبر نوری لازمه توسعه فناوری اطلاعات است، گفت: جداسازی اینترنت از شبکه داخلی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در راستای صیانت از اطلاعات صورت می‌گیرد که این امر در استانداری انجام شده است و همه دستگاه‌ها نیز ملزم به جداسازی شبکه داخلی از اینترنت هستند.

شیدایی با اشاره به اینکه زمان و مکان حملات در فضای مجازی و بستر اینترنت مشخص نیست و هر لحظه امکان حمله وجود دارد، گفت: جداسازی شبکه داخلی سازمان‌ها از اینترنت، مؤثرترین راه برای دفاع در مقابل این نوع حملات و محافظت از اطلاعات هر سازمان است.

وی با اشاره به ضرورت پیاده سازی عملیاتی دولت الکترونیک، گفت: این مهم نیازمند اهتمام تمام سازمان هاست تا خدمات مورد نیاز مردم در فضای مجازی در دسترس عموم باشد.

شیدایی به درگاه ملی مجوزها نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی این درگاه، موجب شفافیت و حذف رانت‌های خاص شده و امضاهای طلایی را از بین می‌برد و این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح است که امیدواریم تعداد دستگاه‌های حاضر در این درگاه، بیشتر شود و برخی مقاومت‌ها از بین برود.

وی همچنین به اهمیت آموزش در موضوع فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: در این زمینه خلاء هایی وجود دارد، فرهنگ سازی باید صورت گیرد همچنین نحوه استفاده از خدمات دولت در بستر فضای مجازی برای مردم آموزش داده شود زیرا آشنایی مردم با خدمت دولت در بستر فضای مجازی و بالا رفتن سواد الکترونیک، از شاخص‌های مهم شهر هوشمند است.

شیدایی به زایش فرایندهای نامناسب در رسیدگی به برخی امور اداری اشاره کرد و گفت: توزیع خدمات الکترونیکی در سامانه‌های سازمان‌ها و دفاتر پیشخوان الکترونیکی باعث افزایش رضایتمندی مردم و صرفه جویی در هزینه و زمان شده است با این حال توزیع خدمات رو به مردم در برخی سازمان‌ها عادلانه نیست و موجب تراکم و معطلی مردم در سازمان یا برخی پیشخوان‌های خاص می‌شود.

وی با اعلام اینکه مدیریت فناوری اطلاعات استانداری آذربایجان شرقی در حال بررسی این موارد جهت بهبود خدمات دهی به مردم و افزایش رضایتمندی است، گفت: خدمات نهادها باید رو به مردم باشد و سازمانها بایستی اهتمام ویژه در خصوص الکترونیکی و عملیاتی کردن خدمات را داشته باشند و به طور مستمر در راستای بهبود این فرایندهای الکترونیکی کوشا و متعهدانه عمل کنند تا شاهد قدمی مؤثر در ارتقا شاخص‌های دولت الکترونیکی در کشور باشیم.

منبع: مهر