به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یحیی شیری پور در جلسه کارگروه مدیریت بحران بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کارشناسان دامپزشکی به صورت مستمر به رصد و پایش مزارع پرورش صنعتی طیور و روستاهای استان می‌پردازند، گفت: با رصد و پایش مستمر تلاش می کنند از بروز هرگونه مشکل در این خصوص پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های خطرناک پرندگان با سرعت انتشار بالا و تلفات زیاد در طیور است، افزود: ویروس عامل بیماری معمولاً از طریق پرندگان مهاجر و آزاد پرواز به طیور بومی و در ادامه به مزارع صنعتی پرورش طیور منتقل می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود تا در حد امکان از برقراری ارتباط بین پرندگان بومی و خانگی با پرندگان آزاد پرواز از طریق محصور کردن محل نگهداری آنان جلوگیری به عمل آید.

شیری‌پور بیان کرد: این ویروس برای انسان نیز می‌تواند بیماری زا باشد، که از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده و تماس با مدفوع و ترشحات پرندگان، وسایل آلوده و تنفس هوای آلوده به ویروس منتقل شود، لذا پیشنهاد کرد تا مردم از شکار پرندگان یا خریداری پرندگان شکار شده از بازارهای محلی خودداری کرده و ضمن تهیه گوشت مرغ از مراکز مجاز و بسته بندی شده، از خوردن گوشت مرغ و تخم‌مرغ به‌ صورت خام و نیم‌پز، جداً خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در خصوص نشانه‌های بالینی بیماری آنفلوانزا در پرندگان، گفت: این بیماری در پرندگان با علائمی مانند افزایش ناگهانی مرگ‌ و میر، کاهش مصرف آب و دان در گله، وجود علائم تنفسی، افسردگی، بی‌حالی، ژولیدگی پرها و دور هم جمع‌شدن پرندگان و کاهش تولید تخم مرغ در مزار تخمگذار و مادر مشاهده می‌شود.

وی افزود: به پرورش‌دهندگان طیور صنعتی توصیه می‌شود از تماس پرندگان آزاد پرواز و مهاجر با آب و دان مصرفی طیور خود به صورت کامل ممانعت به عمل آورده و از ایجاد شرایطی که سبب جذب پرندگان آزاد پرواز به محوطه واحد (از قبیل ریختن دان در محوطه، ایجاد استخر به صورت باز، دپو و نگهداری کود در فضای آزاد) می‌شود، جلوگیری کنند.

وی همچنین از پرورش‌دهندگان طیور خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرمتعارف در پرندگان و یا سایر علائم بیماری، مراتب را بلافاصله به دامپزشکی شهرستان و یا استان اطلاع‌ دهند.

شیری پور خاطرنشان کرد: خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی، عدم تهیه گوشت مرغ از مراکز غیرمجاز و عرضه کنندگان دوره گرد و خرید گوشت مرغ مصرفی به صورت بسته بندی شده تازه یا منجمد از مراکز مجاز مهم‌ترین توصیه به شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان است.

وی گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری بسیار خطرناکی برای انسان است و طبق بررسی‌های آماری نزدیک به ۵۰ درصد افراد مبتلا شده به این بیماری در دنیا جان خود را از دست داده‌اند؛ بنابراین شهروندان باید رعایت توصیه‌های بهداشتی در این خصوص را جدی بگیرند.

منبع: ایسنا